måndag 20 september 2010

Ny fördelning

Jag har bestämt mig för att ändra lite i fördelningen av mina innehav.
Med detta tar jag in en ny sorts investeringar i min portfölj - Råvaror i form av fysiskt guld.

Jag tror inte att risken för en total härdsmälta i ekonomin, men det skadar inte med lite inflationsskydd i portföljen.
Jag tänkte börja på en blygsam nivå av 6% av portföljen - för tillfället motsvarande ca 22.000kr.

Tanken är att handla direkt med (och behålla) fysiskt guld och jag har hittat några olika ställen där man kan handla med guld, de främsta verkar vara Tavex och Liberty Silver.

För tillfället räcker mitt sparande till ett inköp på ca 70g investeringsguld, en 50g-"tacka" och en dylik på 20g. När jag räknar ut vad jag får betala per gram så landar det på 313kr/g (307 kr/g för 50g och 326kr/g för 20g) att jämföra med marknadspriset på ca 287kr/g. Jag får alltså betala nästan 26kr/g (eller 9%) mer än vad marknadspriset är.

Är det någon av er läsare som har några tips på var man kan handla med guld till priser lite närmre marknaden? Eller måste man upp på riktigt stora tackor för att det ska bli nära nog?

Det blir nog inte beställning på en gång, men tids nog landar det en order hos någon av handlarna.

Tacksam för tips!
TTFN
Markus

5 kommentarer:

Thodan sa...

Oj, du tänkte köpa en guldtacka och lägga i bankfacket alltså? Vilken kul grej! :) Kan tyvärr inte bidra med information om var man köper guld till rätt priser dock.

Eric sa...

Ska du handla guld på all time high? Hade inte varit mitt drag, men vad vet jag..

Bryggarn' sa...

Thodan: Ja, för min del känns det viktigt att ha en liten del av kapitalet undanstoppat i guld om allt verkligen brakar. SEK och USD går att trycka upp hur många som helst - det finns färre gram guld :)

Eric: Som jag skrev blir det nog inte affär på en gång, jag har inte någon brådska. Dessutom står inte guld i ATH i SEK, bara i USD. Men, som sagt - jag tänker inte handla på en gång.

Anonym sa...

Med lite flax kan du få bra pris på Tradera. Lycka till!
/Golddigger

Filip sa...

Om du läser i den här tråden på PoP så kanske du får lite tips; http://www.pratompengar.se/viewtopic.php?t=2706&sid=920bfcfadda6be6ad05677c6572b3c2e