tisdag 29 september 2009

Betala för att byta fonder i PPM

Enligt di.se ligger det för tillfället ett förslag hos Lagrådet att det ska börja kosta pengar att byta fonder hos PPM. I dagsläget kostar det givetvis pengar, men kostnaden blir fördelad över alla som har pengar hos PPM via en generell avgift.

Jag blir lite kluven här; enligt min åsikt är det riktigt att den som orsakar en kostnad också betalar den. Däremot tror jag att just i det här fallet kommer det göra att folk drar sig för att byta fonder och att man får en inlåsningseffekt av kapitalet.
Kapital mår bra av att röra på sig, det skapar väl fungerande och likvida marknader. Om man nu lägger denna broms på PPM-pengarna så är det många miljarder som kommer vara betydligt mer trögflytande - det tror jag vore dumt.
Jag alltså tycker att det är både rätt och fel.

Ska jag vara riktigt egoistisk tror jag att jag byter oftare än snittet vilket innebär att jag borde tjäna på att systemet förblir som idag.

Vad tycker du om förslaget? Kommentera gärna!

TTFN
Markus

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ett intressant bolag att analysera och ta in portföljen är Addtech.

Anonym sa...

Personligen tycker jag att de som orsakar kostnaderna ska betala för dom. Om det hade gällt aktier istället för PPM hade nog en hel del tyckt det vore orättvist att kollektivisera avgifterna för Daytraders frekventa affärer så att alla fick bära kostnaden men bara Daytradern fick eventuella övervisnter från alla affärer.

Bryggarn' sa...

Anonym: Du har helt klart en poäng... Jag är som sagt ambivalent i frågan.