onsdag 2 september 2009

Sälj: SEB

Nu har jag sålt (stop loss har löst) hela mitt innehav i SEB med en liten vinst.
Säljkusen landade på 45.10kr.

Därmed ligger jag lite för likvid och jag ska se mig om var jag ska stoppa pengarna som frigjordes. Börsen har ju backat något de senaste dagarna och 20dMA pekar numer i sidled, därmed kan jag inte ta nya positioner som det ser ut just nu. Jag måste avvakta positiv trend.
AstraZeneca lockar något efter senaste nyheterna om nya mediciner.

TTFN
Markus

15 kommentarer:

Magnus Andersson sa...

Hej Marcus.

Jag har läst din blogg ett tag och tycker du har bra idéer men det är en sak som jag inte riktigt kan förstå.

Varför siktar du inte långsiktigt istället? De känns när man läser din blogg som om du har lite klåda i "avtryckarfingret" istället för att gå in när fundamenta talar för det och sedan sitta still i båten.

Jag höll också på så där men lärde mig, både genom egen erfarenhet och genom att läsa massor i ämnet att tillämpa fundamentala principer att sluta handla hela tiden och istället lägga min energi på att söka efter intressanta företag och vänta på bra priser.

Jag samlar mina tankar på http://www.fundamentalanalys.blogspot.com

Bryggarn' sa...

Hej Fundamentalisten!
Det jag kan känna är möjligen att jag har lite klåda när det gäller att köpa. Säljet sker helt utan min inblandning.
För att minska klådan vid köp har jag förutom Graham-analysen infört positiv trend på både index och aktien som krav.

Jag räknar med att min portfölj enligt min strategi kommer omsättas på 2.5år, dvs en omsättninghastighet på 40% vilket känns lagom för mig.

Kanske ändrar jag mig i framtiden, men just nu känner jag mig väldigt bekväm med min strategi.

Tack för blogg-länken! Jag började omedelbums att följa den :)

/Markus

Anonym sa...

Korkat att använda stop-loss och nästan alltid bli utstoppad på lägsta nivåer (det är ju då man ska köpa).

Tror du inte på de företag du valt när du använder dig utav stop-loss?

Bryggarn' sa...

Anonym: Det var ju en uppmuntrande kommentar...
Som du säkert förstår är det inte min mening att sälja på botten.
Anledningen till att jag har stop loss är för att säkra vinster och minimera förluster - någon gång måste man sälja.

Anonym sa...

tja, intressant blog du har. Första gången jag är här o har bara skummat igenom det lite snabbt.
Vi verkar ha ganska mkt gemensamt. Jag e 32, villa, fru o kombi. Dagens låga räntor, alliansens skattesänkningar och att jag sprungit över en passiv inkomst på runt $1000/månad utöver 7-4-jobbet gör att jag för en gångs skull känner att man får rätt duktigt med pengar över varje månad.
Jag har under ett tag letat runt o försökt hitta något bra o pytsa in pengarna i varje månad, ngt där kapitalet får jobba för sig själv.
Jag är dock (som du tydligen en gång var)riktigt lat så hittils har de bara gått in i lite olika fonder vilket egentligen är ganska piss. Har som sagt bara skummat igenom din placeringsstrategi men det verkar ju helt klart intressant, en fråga på den: är den automatiserad på något sätt? Eller måste du själv sitta o kolla när en aktie ligger +medelGlid20, justeras stoplossarna per automatik inom de ramar du själv satt upp? Har du testat din strategi under ngn ihållande nedgång, jag vet att jag själv satt med låtsasportföljer under IT-yran o gjorde flera 100% o tyckte jag var smart o att det var apenkelt.. Men det är väl att kunna tjäna även under nedgångar som är det tuffa? Känns som om det poppar upp många som bloggar aktier nu när det går upp. Hur mycket tid lägger du ned o hur mkt går att automatisera är nästan det intressantaste o veta för en lat jävel som mig.
aah det blev en lång o rörig kommentar det här. Addar dig o följer dig.

Bryggarn' sa...

Hallå Anonym!
Kul att du gillar bloggen - hoppas att du kommer uppskatta det som kommer framöver också.

Det mesta av själva placeringen sköter sig självt. Avanza har en funktion för glidande stop lossar som jag använder hela tiden.
I och med att stop lossen är en 2-stegsraket (innehav och exit) använder jag en funktion som heter "kurslarm" som skickar ett mail när ett innehav uppnår exit-strategi. Då måste jag ändra stop loss manuellt.
Förutom det måste jag förlänga stop loss varje månad så att de inte förfaller.
Men det är förundersökningen innan man köper som tar tid. I övrigt är flyter det relativt automatiskt.

Jag har inte testat min strategi ordentligt i en nedgång och inte heller "back-tradat" den mot historisk data. Jag gick live på en gång.

Hoppas det var svar på dina frågor, annars får du fråga vidare :)

//Markus

Christian sa...

Borde inte "stop-loss" byta namn till "cut your gains"?

Enligt mig använder man bara stop loss när man spekulerar. Jag håller investeringsfilosofin så enkel som möjligt, om din förhållandevis komplicerade spekulationsteknik fungerar för dig så är det ju bra.

Anonym sa...

Mmm det var bra svar på mina frågor.
När jag var inne på att göra något liknande det du nu gör för några år sedan så valde jag att lägga ned mina planer. Detta eftersom jag tyckte att courtaget äter upp för stor del av kakan. Det där kanske fungerar annorlunda idag?
Vad har du för courtagekostnader och hur resonerar du kring dem t.ex. avseende hur stora poster som är värt köpa.

Bryggarn' sa...

Hallå Christian!
Jag vet inte om jag skulle kalla mig själv investerare eller spekulerare. För mig betyder inget av det något för tillfället. Skulle jag hamna i den situationen där jag ägde en så stor post i ett företag att mitt agerande som ägare faktiskt spelade någon roll så hade jag haft en annan aproach än den jag har.

Jag har en vision om att kunna vara långsiktig och "duktig" ägare någon gång i framtiden, men det krävs mer kapital för det.

Däremot ser jag inte min strategi som riktigt kortsiktig heller - meningen är att den ska skydda mot de större nedgångarna och ställa mig likvid någorlunda snabbt när de kommer.
Meningen med min exit-strategi är just den att jag ska "let my profits run".

Tack för kommentar och åsikt!
/Markus

Bryggarn' sa...

Anonym:
Jag betalar för tillfället minimicourtage på 39kr per affär. Jag handlar med poster på 6000-8000kr vilket gör att courtaget blir runt 0,5%. Det tycker jag är helt ok.
Jag vill ha en ganska låg omsättning (och har det också relativt många andra) så länge marknaden är stabil. I väldigt volatila marknader kommer jag inte köpa så mycket aktier vilket sparar mig en del courtage.

Jag har dock inte sammanställt några siffror ännu. Det siktar jag på att göra när året är slut.

/Markus

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.