måndag 28 september 2009

Vad ska man köpa nu då?

Nu har jag spenderat ett tag letandes efter någon aktie som skulle vara intressant att investera i. För att hålla min portfölj någorlunda diversifierad har jag letat efter aktier i sektorer jag inte redan har aktier i. De sektorer jag saknar aktier i just nu är Energi, Dagligvaror, IT och Kraftförsörjning.
Graham dikterar "adequate size" vilket innebär att bolagen ska vara större än 2 miljarder dollar - ca 15 milarder kronor.
Detta lämar inte många bolag: Alliance Oil Company, Lundin Petrolium, Ericsson, Hakon Invest, Oriflame och Swedish Match.

Olja är inte intressant just nu, jag är bear-ish vad gäller oljepriset, vilket brukar dra med kurserna för oljebolagen.
Hakon Invest och Oriflame är tjänar inte övertygande mot nuvarande kurser. Swedish Match väljer jag bort av etiska själ (som gammal rökare) och Ericsson är bara så booooring :)

Det kvarstår alltså att antingen bredda i en sektor jag redan äger aktier i eller att köpa ett något mindre bolag. Enligt min strategi tillåter jag att bolaget får underkänt på 2 av 7 punkter - en av dessa skulle kunna vara storleken.

Jag letar vidare.
TTFN
Markus

10 kommentarer:

Admin sa...

Måste det vara ett svenskt bolag? Fortum? Coca Cola?

Bryggarn' sa...

Du har en poäng, det står faktiskt inte något om att det måste vara svenska bolag i min strategi. Det blir lite dyrare att handla utomlands - men inte så att det blir omöjligt. Dyrast blir det i USA med minimicourtage på $13.95

Anonym sa...

Sant de. De kostar dig hela 95-96 kr i courtage! Dvs en öl ute extra denna månaden.

Thodan sa...

Har du kikat på norska och danska aktier? Yara International eller Vestas kanske är värda en titt. Funderar själv på att ta position i båda.

Anonym sa...

De sektorer jag saknar aktier i just nu är Energi, Dagligvaror, IT och Kraftförsörjning.

Energi, kraft, olja och tillväxt kan du få via Vostok Nafta, en mycket fin placering på sikt. Som en ryssfond utan avgifter, endast upp 30 % i år.

Inom dagligvaror är Axfood bättre än Hakon, även om jag inte tycker att någon av dem har attraktiv
värdering i nuläget. Hakon värderas till 40 % premie. Köper du aktier för 14 kronor får du bara substans för 10 kronor.

Inom IT är Nokia utmärkt, bättre än Ericsson. Du har skalfördelar, tidig position i konjunkturen och intressanta produkter. Detta till skillnad från Eric.

Anonym sa...

Unilever, Statoil, Eon, ABB

millionaire sa...

Jag tror på Axfood. De har gått förvånansvärt bra i det senaste tycker jag. Jag har ungefär 12 tkr investerade hos dom. Det hade varit intressant att se en grahamsk analys på Axfood från dig!! ;-)

Bryggarn' sa...

Kul med så mycket kommentarer!

Thodan: Du har helt rätt, det kanske är dags att jag vågar doppa tårna utanför Sveriges gränser. Nu har ju kronan kommit ikapp lite också vilket absolut spelar roll om man ska handla utomlands.

Anonym(1): Vostok Nafta har jag inte kikat på tidigare, det kan absolut vara ett alternativ. Nokia lockar, precis som du säger, mer än Ericsson. Axfood har jag varit inne i en vända i våras, bland dagligvaror är det min favorit. Just nu tycker jag dock att det börjar dra ihop sig till en nedgång där.

Svensk: Se ovan, Axfood lockar men just nu ligger den lite för högt i kurs för att jag ska vilja kliva på. Kommer kursen ner något får du nog både analys och om den faller väl ut får du även uppföljningen :)

/Markus

HiTeq sa...

Fortum ser köpvärda ut just nu, skulle vara väldigt intressant att se Graham-kvarnen testa den aktien.

Anonym sa...

kanske Statoil eller varför inte Kraft Food som ett bättre alternativ än Axfood inom livsmedel?