söndag 27 september 2009

Sparande September

Så var även september snart till ända. Julafton närmar sig med stormsteg, mindre än 3 månader kvar nu :)
Turligt nog fick jag lön även den här månaden och då ska det ju sparas en ansenlig mängd av de slantar som letat sig in på mitt konto via cyberrymden.
Även september blir ljus ur sparsynpunkt trots att lönen var något reducerad på grund av 4 dagars sjukskrivning iom svininfluensan.
För septembers räkning för jag in 9345kr. Det gör att jag hittills i år sparat 106.128kr, över 100.000kr sparade bara i år! Förra året kom jag till 100.000 först i December, nu är jag där 3 månader tidigare! Målet för i år är i och för sig också höjt till 120.000kr, vilket ser ut att gå vägen.

Månadens sparande kommer fördelas såhär:
Amortering: 4673kr (tills vidare hos Akelius Spar)
Swedbank Robur Indexfond Europa: 1040kr (Sluta röka pengarna)
På konto: 3632kr

För tillfället har jag lite för mycket kontanter och lite för mycket fonder. Jag borde köpa aktier för ca 9300kr, jag måste bara hitta en intressant och bra aktie att placera dem i :)
Fonderna handlar bara om 500kr eller 0,19% av totala portföljen så det gör jag inget åt - tiden kommer fixa det.

Fy fasen så kul det är att spara pengar, jag ser fram emot när jag snart kan säga "en kvarts miljon" om min förmögenhet :)

TTFN
Markus

6 kommentarer:

Gustav sa...

Bara 4 dagars sjukfrånvaro? Skall det tolkas som att svininfluensan var mildare än en vanlig influensa?

"En kvarts miljon" kändes för övrigt inte det minsta speciellt, då hoppas jag mer på 300 000 och en halv miljon. :)

Bryggarn' sa...

Jag var sjukskriven fr.o.m tisdag, var borta till måndagen veckan efter. Borde nog stannat hemma ett par dagar till, men plikten kallade.

Hmm... Förstör inte min skönmålning av kvarts miljon nu - låt mig leva i ovisshet tills jag själv får uppleva besvikelsen, den blir så mycket värre då ;-)

Anonym sa...

Hej Markus,

bra inlägg. Några frågor:
1. Hur ofta amorterar du?
2. Amorterar du en gång per år eller eftersom du sätter in pengarna på Akelius (som f.ö. ej är skyddade av den statliga insättningsgarantin)
3. Var hittar du all information till din Graham analys?

Sista frågan: är du inte rädd att du "ofta" missar tåget med denna investeringsstrategi?

Jag klev t ex av Getinge för några veckor sedan då kursökningen hade gett över 35% avkastning. Att gå in nu känns lite sent om du inte ser över en mellan-lång investeringshorisont (1-2 år).

Mycket bra blogg i övrigt!

/trogen läsare

Bra blog!

Bryggarn' sa...

Hej Anonym!
Kul att du gillar bloggen!

1. Tanken är att fram tills dess att det lönar sig att amortera gör jag inte det, sen gör jag det med alla pengar jag sparat.
För tillfället har jag ca 3% ränta på det lånte (2.1% efter avdrag) och jag får 5% (6% tills nyligen) hos Akelius (3.5% efter skatt) så just nu sparar jag pengarna istället för att amortera.

2. Jag vet att akelius inte skyddas av statlig insättningsgaranti, den risken är med i kalkylen :)

3. Den information jag använder i mina anlyser är ett hopplock av information. Mycket kommer ur årsredovisningarna som företagen har på sina hemsidor, annat kommer från avanza.se, di.se och andra nättjänster.

Jag är inte rädd att missa tåget, 20dMA slår om ganska snabbt. Om det är något jag kommer skruva på i framtiden så är det nog hur stor initial risk jag tar (stop lossens avstånd), den styr hur långsiktig jag blir i snitt. Jag siktar på en omsättningshastighet i portföljen på ca 2,5år eller 40% om året.

Hoppas det var bra svar på dina frågor och varmt välkommen tillbaka till nästa inlägg :)
/Markus

millionaire sa...

Bra jobbat!!! Vi sparar också ungefär 10 000 kr per månad. (När jag kommer hem ska jag kolla hur mycket vi har sparat detta år.) Vi kommer också upp i ungefär en kvarts miljon inom någon eller ett par månader. Ska bli riktigt skoj.
/svenskmillionaire

Bryggarn' sa...

Svensk: Tackar, det är ett privilegium att kunna spara så mycket. Det är både inspirerande och roligt! Dessutom skapar det en otrolig trygghet i vardagen.
Vi får väl se vem som kniper kvarts-miljonen först :)