torsdag 24 juli 2008

FRA-signatur

Jag har inte lagt mig i FRA-debatten utan har misstyckt i mitt stilla sinne.
Nu hittade jag dock en site värd att nämna:
På HejFra.se kan man skaffa sig en text med lämpliga ord för att locka FRA's intresse.
Om alla lägger till en sådan signatur till sin mail kommer FRA's filter att suga upp så mycket mail så att berget blir oöverstigligt.
En kul grej för den som inte gillar idén med FRA-lagen och inte har något att dölja.

Jag fick t.ex.:
Hej FRA!
Det finns ingen anledning att läsa denna text. Jag har ingenting att göra med ETA, Hizb al-Mujahidin eller al-Jihad.
Jag har aldrig gjort Shahada eller tillverkat massförstörelsevapen,
jag vet knappt ens vad al-Nour betyder. Men tack för visat intresse!
PS. Terroristattacker kommer knappast att planeras över okrypterade anslutningar. Sabba FRA-lagen på www.hejfra.se

Blogged with the Flock Browser

9 kommentarer:

Anonym sa...

Lägg ner detta med FRA. Det är en bra lag och dem har redan gått ut och sagt att strunt mail som innehåller vissa ord inte fastnar i deras system. Tro att man kan spamma sönder dem är bara patetiskt och barnsligt. Väx upp istället...Vem tror dessutom att en ev. terrorist skulle skriva rakt upp och ner i ett mail vad som komma skall med helt vanliga kända begrepp så länge mailet bara är lite krypterat. Inte FRA och inte jag men många andra verkar tro att detta händer så nu ska vi spamma FRA! Wiii

Bryggarn' sa...

FRA-lagen är inte bra!
Jag tror inte att terrorister kommer skicka okrypterade mail till varandra där de planerar sina attentat. Däremot skulle jag vilja skicka mail till mina vänner där jag planerar sammankomster/fester etc utan att någon annan ska kunna läsa det obehindrat och utan att vara tvungen att kryptera mina mail.
Storebror ser dig!

Anonym sa...

Vad är du orolig för? Att FRA personalen skall komma till din förfest? Eller kanske följer med på din utlandssemester?

Nja, knappast. FRA är en så pass avancerat myndighet och driver en verksamhet som har och kommer bidra till att människoliv räddas men det inser inte folk förrens dem själva är drabbade. Det måste alltid dö någon innan man tycker saker och ting måste ändras.

Att FRA skulle sitta och njuta av någons mail där en person beskriver sin kärlek till en annan person och kanske leka lite med sig själv under tiden dem läser det, vilket vissa också är rädda för, existerar ju inte heller. Det är inte skaparna av Lunarstorm vi pratar om här, det är FRA. Sveriges underrättelseenhet, vårat försvar, våran säkerhet.

Anonym sa...

orsla:
Om du säger att inget fastnar i deras system - vad sjutton är då nyttan med övervakningen?

Min uppfattning är att kränkningen av människor integritet vida överstiger den möjliga, högst eventuella, lilla lilla nytta som kanske kan komma ur denna övervakning.

Bryggarn' sa...

Orsla, människor är olika. Du tycker att det känns tryggt att FRA håller koll på dig och dina medmänniskors kommunikation. Jag känner att jag gärna sköter det själv och att det inkräktar på min integritet.
Folk är olika, det är bara att acceptera. Vi kommer inte komma längre i den här diskussionen.

Anonym sa...

pidde:

Jag säger att tron över att alla svenskar ska sitta och skriva jihad och al-quida i mail och på sätt spamma sönder deras servrar är patetiskt och inte kommer fungera. Är man någorlunda insatt i hur systemet fungerar så inser man detta. Annars talar man utan kunskap, en kunskap som bygger på falsk information och grupptryck. Systemet och kunskapen är såpass avancerad och klarar av att solla bort information som denna.

Anonym sa...

markus:

Det var absolut inte menat som ett påhopp mot dig. Vara bara en inflik i diskussionen. Ta det inte personligt :)

Absolut så har alla olika åsikter och tur är väl det. Dock så pekar jag bara på lite saker som många tror är sanningar som de lite mer insatta vet något annat om.

Som sagt, inget personligt, bara lite inflikar i diskussionen och mina åsikter! :)

Anonym sa...

Sen kan man ju se det så här vad gäller FRA:s övervakning. Att en svensk myndighet skall börja övervaka och lagra information såsom det är sagt i dagsläget är både nytt och gammalt. Men den som tror att det kommer bli mer kränkande än tidigare har nog trott lite väl gott om storebror. Nästan all information över internet, e-post, msn etc går via proxy servrar och andra servrar utomlands. Och (kommer inte ihåg exakt %) dessa servrar mm finns till stor del i USA, Ryssland etc vilket är länder som vet precis allt om dig redan och har sådan här övervakning som FRA sysslar med. Det är inte offentliggjort på samma sätt som vi gjort här i Sverige med FRA men dessa länder har gjort det i många år. Så i mina ögon spelar det ingen roll om det finns en till myndighet, som dessutom är svensk, gör detta. Det är väldigt lite information som enbart går via svenska servrar, så övervakad är man trots allt.

Bryggarn' sa...

Orsla, jag får ta och revidera min kommentar från tidigare och istället tacka för input :)