torsdag 31 juli 2008

Bokslut Juli

Hallå!
Nu har jag lyckats vaska fram några minuter för att göra månadsavslut för Juli.
I och med att jag var bortrest den sista Juni saknas det ett bokslut, men det kanske var lika bra det med tanke på hur muntert det var på börsen då :-)
Hur som, jag har börjat köpa på mig aktier igen sedan börsen hämtat sig från -25 till ca -21.

Totala värdet just nu på min portfölj är idag 78.257kr.
Sedan förra redovisningen har jag sparat 17.843kr
Värdet har ökat med 8.652kr vilket innebär att portföljens utveckling varit skarpt negativ sedan sist.
Det är inte så konstigt med tanke på att OMXS30 backat med ca 13% sedan sist jag skrev. Min portfölj har minskat med 9%.

Sparandet under juni blev 11.314kr och under juli 6.529kr.
Båda månaderna sparade jag även 1000kr i IPS.

Utvecklingen på mitt sparande är enligt grafen nedan. Värde-stapeln hänger tyvärr inte riktigt med Investerat-stapeln, men jag ser fram emot när börsen blir stabilare och återigen utvecklas positivt, vi får väl se när det blir.
Photobucket
Den uppmärksamme läsare ser att jag började spara pengar lite seriösare i Juli förra året, precis när börsen började gå nedåt med ytterligar acceleration kring nyår i år... Perfekt timing va? ;-)
Hur som helst har det varit otroligt lärorikt att börja investera i en deppig börs, man lär sig den hårda vägen att allt inte är bara uppåt!

Jag känner mig fortfarande väldigt trygg med min strategi, men jag måste finslipa när och vilka bolag jag bestämmer mig för att köpa. Där känner jag att det saknas lite.
Däremot är tryggheten med stop-lossar väldigt skön att ha!

Nu är det åter till semester och bröllop!
Sköt om er!
TTFN
Markus 

Blogged with the Flock Browser

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det var lite svårt att missa hur ditt sparande tvär ökade från juli och framåt. :)

Blev ett rejält skutt från 08-mars till 08-april,bra jobbat!

Bryggarn' sa...

Tackar!
Haha, ja... Det är lite kul att ha den där grafen över varje månad :)
Nu gäller det bara att hänga i och fortsätta spara i den här takten!

Anonym sa...

Det är i vilket fall bättre att du sparar mycket medan det faller än innan det föll. Det är när det ser som allra mörkast ut du verkligen ska slå till, kanske redan nästa sommar.