torsdag 19 mars 2009

SEBs nyemission

Det börjar dra ihop sig till beslut angående SEBs nyemission.
Sista dagen för handel med teckningsrätter är nästa torsdag den 26:e.

Enligt vad jag har lyckats läsa mig till ska man hantera en nyemission på samma sätt som man hanterar ett nyinköp av aktier.
För mig gäller att följande måste vara uppfyllt (enligt min placeringsstrategi):

Setupen för att en ny positions ska få tas är att glidande medelvärdet för OMXSPI samt den tilltänkta enskilda aktien visar på positiv trend de senaste 20 dagarna via glidande medelvärde.

Varje nytt innehav ska föregås av studie av ur ett ”Graham-perspektiv” för att inte köpa allt för övervärderade aktier. Köp kan göras även om företaget inte går igenom en Graham-kontroll, men då ska det framgå att det är ett medvetet beslut. Företaget får dock inte misslyckas på fler än 2 av de 7 punkterna.

Jag börjar med att kika på aktien, här är 3 månaders kurs med 20 dMA (dagars moving average) inritat: (Tack e24 för bilden)
Det är ganska tydligt att SEB-aktien precis vänt upp i positiv trend, vilket räcker för att uppfylla kravet.

Vidare mot börsen som helhet, här är OMXSPI med 20dMA (tack Netfonds för bilden):
Här ser vi att OMXSPI varit i kortvarig negativ trend men att det börjar plana ut. Det innebär dock att jag inte har setupen klar för att teckna SEBs nyemission oavsett vad en Graham-analys skulle säga, så analysen slutar här.
Jag avvaktar till på måndag, om OMXSPI etablerat positiv trend då och SEB bibehåller sin så blir det aktuellt att börja göra en Graham-analys.

Ha en bra dag!
TTFN
Markus

2 kommentarer:

Finans-Farmor sa...

Jag kan inte låta bli att anmära på en sak. På din titel låter det som att du vill bort från detta snäva perspektiv med kronor och ören som enda fokus. Jag uppfattar det på beskrivningen som att du vill vidga dina vyer från "svennsons". Men i själva bloggtexten verkar du bara springa snabbare och snabbare i ekorrhjulet.

Bryggarn' sa...

Finans-Farmor: Se inlägg: Att springa i Ekorrhjulet