onsdag 25 mars 2009

Sparande mars

Jag tillhör skaran människor som har prestationsbaserad lön, något som de flesta känner till som bonus.
Faktum är att väldigt många i vårt samhälle har det, mer eller mindre.
Så gott som alla säljare har prestationsbaserad lön, så även många fabriksarbetare (de jobbade i alla fall förr på ackord). Till och med akutläkare har visst prestationsbaserad lön!
Min prestationsbaserade del betalas ut en gång per år och nu var det dags för den utbetalningen. Den kan inte mäta sig med topp-chefernas bonusar, men för mig är den ett kvitto på att mitt jobb var uppskattat förra året.
Jag har tidigare skrivit om vad jag tycker om bonusar, så det ska jag inte tråka ut er med igen.

Bonusen gör att sparandet för mars månad sticker ut grovt jämfört med de andra månaderna.

Sparandet för Mars blir ofantliga 32.322 kronor, precis enligt budget (jag slipade siffran med hjälp av andra konton :) )

Som jag skrivit tidigare ska hälften av pengarna gå till att amortera. Dessa stoppar jag i en likviditetsfond tills jag kan göra avbetalning med dem i sommar. Än vet jag inte vilken likviditetsfond, så de får ligga och skramla på konto tills jag bestämt mig.

SEB Cancerfond: 1040kr
Skagen Global: 6.350kr
Aktiepot*: 8771 kr
Likviditetsfond: 16.161kr

Fonderna köper jag omgående.

Hittills i år har jag nu sparat smått fantastiska 51.659 kronor.
Kom nu inte med att jag borde höja målet :)
120.000kr på helåret kommer fortfarande inte blir lätt att nå, och Mars sparande var faktiskt enligt budget.

TTFN
Markus

* Aktiepotten är de pengar jag ska köpa aktier för när marknaden känns lite tryggare.

2 kommentarer:

minna sa...

Så har jag också. Vissa månader blir lättare att spara och vissa månader kommer jag bara att spara 10% av lönen.

Bryggarn' sa...

Det blir lätt så med varierande lön och varierande utgifter :)