onsdag 4 mars 2009

Nyemission SEB

Så var emissionskurs och övriga föreslagna villkor för SEBs nyemission offentliggjorda.
Jag skriver föreslagna för att de måste fastställas av stämman på fredag innan de blir verklighet.

Emissionsvillkoret är N11:5, teckning för 10 kronor.
Det innebär att för varje 5 aktier du i dagsläget äger har du rätt att köpa 11 nya aktier för 10 kronor styck. Det ger en rejäl rabatt mot gårdagens stängningskurs på 31 krornor.
Jag har skrivit lite mer om nyemissioner här.

För min del blir ekvationen enligt
Nuvarande innehav = 79 aktier.
Antal "hela 5-knippen aktier jag har": 79 / 5 = 15.8 vilket avrundas neråt.
Antal "11-knippen" jag får köpa: 15 * 11 = 165 stycken aktier.
Det skulle kosta mig totalt 1650kr att fullteckna nyemissionen.

Hur blir det med SEBs aktiekurs?
Enligt förslaget handlas aktien för första gången utan rätt till teckningsrätter den 9:e mars. Det är också då som aktiekursen kommer justeras för emissionen.

Den kommer då i teorin justeras enligt stängningskursen den 8:e mars, men för enkelhetens skull beräknar jag på 31 kronor som var gårdagens stängningskurs.

Beräkning av en fullteckning om 5 aktier och 11 teckningsrätter
(5 * 31) + (11 * 10) = 155 + 110 = 265

Nya kursen för aktien blir då 265 / 16 = 16.56. Kursen kommer alltså nästan att halveras.

Oavsett om jag går med i nyemissionen eller inte gäller det att vara med och justera stop-lossarna på avstämningsdagen annars blir jag snabb utstoppad utan anledning.
Stoplossen som i dagsläget är på 28.80kr ska justeras enligt:
Ny stoploss = Gammal stoploss * Ny kurs / Gammal kurs
28.80 * (16.5/31) = 15.33 kr

Har jag räknat rätt ovan? Någon expert som har några kommentarer?

Nu gäller det bara att fundera på om jag ska vara med eller inte.
TTFN
Markus

2 kommentarer:

admin sa...

Hej! Du ska även dela 16,56 i 31. Då får du justeringsfaktorn som du multiplicerar med stängningskursen för att få den nya. Typiskt nog i ditt exempel så blir det just 16,56 =o) men om det blir någon annan kurs ikväll så blir det annat =o)

Bryggarn' sa...

Ja precis! För att få relationen måste jag ju dividera.
Nu ska jag sätta mig och räkna fram vad det blir på riktigt :)