lördag 7 februari 2009

SEBs nyemission

Ingen har väl missat att SEB tidigarelagt sin rapport samt gått ut med att de tänker fylla på skattkistan med 19,5 Mdr kronor varav 4,5mkr från indragen aktieutdelning och 15Mdr från en nyemission.
Lyckligtvis är nyemissionen garanterad av de stora aktieägarna (bl.a. Investor) samt Goldman Sachs, Morgan Stanley och UBS. Investor kommer dock antagligen inte kunna teckna nyemissionen fullt ut för då riskerar de att gå över 30% ägandeskap, det skulle tvinga dem att lägga bud på att köpa hela SEB vilket inte är önskvärt.
Tur att det finns Amrikanska banker som med hjälp av statlig intervention har pengar över att satsa i Svenska banker så att SEB slipper gå till Sveriges stat och tigga pengar. Världen är förunderlig och underhållande :)

För mig som aktieägare är detta givetvis jättespännande, det blir den första nyemissionen jag någonsin måstat ta ställning till. Vad som händer framöver och vad som händer med aktiekursen vid en nyemission ska jag försöka förklara här. I och med att inga villkor är offentliggjorda använder jag fiktiva villkor och aktiekurser.

I torsdags: SEB offentliggjorde att det kommer vara en nyemssion.
4 Mars: Villkoren för emissionen offentliggörs i ett prospekt, villkorat att årsstämman godkänner nyemissionen.
6 Mars: Årsstämma, här röstar aktieägarna om huruvida det ska bli nyemission enligt prospektet eller inte.

Från prospektet framgår vilket datum som gäller för sista handel i aktien inklusive teckningrätt i emissioenen. Detta är precis som sista dagen för handel inklusive utdelning, köper man aktien dagen efter har man inte någon rätt att teckna i nyemissionen.
Ur prospektet framgår också vilken period man kan handla med teckningsrätterna. Under denna period kan de som inte vill teckna upp sig fullt ut eller alls sälja sina rätter till dem som tror att det är ett klipp att investera mer i SEB.

Räkneexempel*
Förutsatt att teckningskursen är lägre än dåvarande aktiekurs (vilket är troligt) kommer också aktiekursen justeras för den utspädnig som då sker. Justeringen sker första handelsdagen där aktien handlas utan rätt att delta i nyemissionen.
Ponera att nyemissionen är villkordad N1:3 och teckningskursen är 60kr/aktie samt att aktiekursen är 100kr sista handelsdagen inklusive teckningsrätt. Detta innebär att för varje 3 SEB aktier du har har du rätt att köpa en ny för 60kr. Förutsatt att du väljer att göra det kommer du efter köpet ha:
(3 * 100) + (1 * 60) = 360kr investerat i SEB.
Värdet per aktie blir 360/4 = 90kr.
Baserat på detta kan vi förutsätta att kursen sjunker till 90kr första handelsdagen exklusive teckningsrätt. Teckningsrätterna initialt handlas för 10kr/st baserat på att du behöver 3 st för att få köpa en aktie för 60 kronor och totala priset per aktie blir då 90kr, precis som kursen.

Har jag som ägare förlorat något på detta?
Räkneexmplet ovan är givetvis baserat på allt annat lika. Men där kan man se att skillnaden för mig som aktieägare av 3 SEB aktier blir:
Innan teckningsrätten delats: 3 aktier à 100kr = 300kr.
Efter teckningsrätten delats: 3 aktier à 90kr = 270 + 3 teckningsrätter à 10kr = totalt 300kr.
Så, allt annat lika gör det inte någon skilland för mig som ägare.

Vad krävs av mig?
Så snart prospektet offentliggjorts behöver jag bestämma mig för är huruvida jag vill utöka mitt innehav i SEB eller om jag vill få mitt ägande utspätt, eller en kombination därimellan. Jag kan ju använda en del av mina tecknigsrätter och sälja en del.
Aktiespararna rekomenderar att man ser en nyemission som vilket aktieköp som helst: Hade jag velat köpa fler aktier i bolaget?
Det finns som vanligt ingen gratis lunch :)

Hur ska jag justera min stoploss?
Då min stoploss är baserad på kursen innan nyemissionen måste jag uppdatera den så att jag inte riskerar att sälja på grund av justering i kursen - jag har ju inte förlorat några pengar på nyemissionen.
Min idé är att dagen innan teckningsrätten skiljs sänka stoplossen med motsvarande procentsats som jag förväntar mig att aktien sjunker.
Enligt räkneexemplet ovan:
Aktiekursen är ju 100 dagen innan och 90 dagen efter, en minskning med 10%.
Hade min stop loss varit 80kr dagen innan ska jag altså sänka den med (80 * 10%) = 8kr och således sätta den på 72kr. Detta gör att min risk fortfarande är 20%. (80/100) = 80% och 72/90 = 80%.
Det måste vara det vettigaste att göra, eller vad säger ni?

TTFN
Markus

* Tack aktiesparana för tydligt exempel och Onsdagsfonden för länken!

1 kommentar:

minna sa...

jag tror att det går bättre för seb än för swedbank. Mina aktier har backat massor !!