onsdag 25 februari 2009

Sparande februari

Så har februarilönen landat på kontot. Det var både positiva och negativa överraskningar på den. Det visade sig att ett utlägg som jag trodde inte kom med på förra räkningen hade kommit med så där kom det över 4.000kr mindre än jag hade trott. Å andra sidan blev det 2000kr extra för någon form av semester-ersättnig som jag inte hade fått tidigare.
Finns det något rörigare än lönespecifikationer? Jag har att göra minst en timme varje gång för att dubbelkolla alla siffror och se att alla traktamenten och utlägg jag har gjort har kommit med.
Jag har jobbat för mycket med datasystem för att lita på att det blir rätt varje gång. Systemen klarar kanske att räkna rätt, men det är alltid människor som hanterar dem.

Hur som hellst. Med hjälp av traktamente samt den där udda semester-ersättnigen (jag har kollat med lönekontoret och jag ska ha den) så hamnade jag ganska nära mitt mål för månaden. Målet var 7.500kr sparade under februrari, men det blev bara 7.161kr.
Dock sparade jag över 12.000kr förra månaden så än så länge ligger jag över budget.

Budgeterat att ha sparat sedan årsskiftet: 15.000kr
Totalt sparat sedan årsskiftet: 19.337kr.

Pengarna fördelas enligt:
1040kr SEB Cancerfonden.
4400kr Amortering lån
1721kr På konto.

Angående de 1721kr som hamnar på konto funderar jag på om jag skulle stoppa dem i en likviditetsfond istället, men jag har inte riktigt bestämt mig ännu. Räntan på mitt sparkonto är under all kritik och nu börjar även uppstickarbankerna att sänka sina räntor och just nu toppar Finans AB Marginalen med 4%. Tills vidare får pengarna skvalpa på mitt bankkonto.

TTFN
Markus

Inga kommentarer: