onsdag 4 februari 2009

Bokslut Januari 2009

För tillfället tar livet upp all tid som det bara kan - det är otroligt så mycket det är på agendan. Det gör att bloggandet blir lidande, men det känns helt rätt att prioritera livet framför bloggen :) Det finns inga planer på att lägga ner, men det är lite lågvattenmärke just nu.
Jag tänkte jag ändå, såhär 4 dagar för sent, skulle skriva mitt bokslut för Januari.

Januaris sparande blev smått fantastiska 12.176kr efter att jag fått en extra löneutbetalning. Detta är en bra bit över målet om 10.000kr/månad så än så länge ligger jag bra till. Men det är 11 månader kvar att lyckas med detta innan jag kan klappa mig på axeln och ta nya tag inför 2010.

Efter Januaris sparande uppgår portföljens värde till 98.099kr. Jag ser fram emot att jag snart har sparat ihop mina första 100.000kr även om de i slutändan kostat mig betydligt mer än så.
Den sista Januari i år hade min portfölj totalt gått -0.78% sedan nyåret vilket jag tycker känns helt okej med tanke på att index vid tillfället hade backat nästan 7%.

Side track: Som jag sagt tidigare beror en hel del av min relativt bra utveckling på att jag sätter in procentuellt mycket pengar varje månad. Dessa pengar minskar GAV (för att prata fondspråk) och drar alltså upp utvecklingen i procent. Omvänt kommer det att dra ner utvecklingen i procent den dagen min portfölj ligger på plus (måtte den komma snart).

Under slutet av december återinförde jag även mina stoplossar och det är känns verkligen som en stor trygghet att ha dem även om jag ger aktierna ganska stort spelrum. Under senaste veckan har jag oroat mig för hur det ska gå med mitt innehav i SEB, men efter dagens upphämtning känns det som att det finns betryggande avstånd till stoploss.
Vi får väl se vad som händer när de kommer med besked angående nyemissionen.
Hur beter sig kursen i samband med nyemission? Sjunker den dagen efter att rätten att teckna sig gått ut, eller när sker den stora kurs-justeringen? Jag måste hantera detta på något bra sätt i min strategi känner jag. Tacksam för tips :)

Det lån jag tog i höstas om 200.000kr är nu amorterat så att det är 163.878kr kvar.
Min plan är att snabbt som attan amortera ner det till 160.000kr och efter det bar amortera hälften av det jag sparar varje månad. Det skulle bli väldigt långtråkigt att bara amortera så jag minskar tempot från den tidigare ambitioner om att amortera allt jag kan. (Amortera här innebär att sätta pengarna på sparkonto i de fall jag kan få tag på ett sparkonto med en inlåningsränta som överstiger räntan på mitt lån, skulle det inte finnas ett sådant konto så kommer jag att amortera i ordets rätta bemärkelse)

För tillfället tycker jag att både mitt liv och mina ivesteringar är på helt rätt spår. Det går frammåt på alla nivåer och jag trivs med livet just nu. Visst finns det några mörka moln på himlen som för alla andra, men man kan ju välja att se glaset som halvfullt istället för halvtomt - eller hur?

Jag önskar dig en fantastisk kväll!
På återseende!
TTFN
Markus

6 kommentarer:

minna sa...

Man skall alltid se allt positivt! Jag får hopp när jag läser din blogg. Har själv satt upp ett högt sparmål och om du kan så kan jag=)

Anonym sa...

Tack för en intressant blogg!

Bryggarn' sa...

Mattias och Minna: Tack så jättemycket för de vänliga orden, det värmer otroligt mycket!

Minna: Jag ser att du har liknande mål som jag, vi får kämpa tillsammans :) Det är klart att vi klarar det!

Anonym sa...

Snyggt jobbat Markus! Roligt att höra att du är tillfreds med tillvaron, det är väl det man vill uppnå i livet.

Vad gäller kurspåverkan vid nyemission kan jag tipsa om en bra artikel i ämnet från Aktiespararna: http://www.aktiespararna.se/lar-dig-mer/Fordjupningar/Nyborjarskola/Del-5-Sa-gynnar-bolag-sina-aktieagare/

admin sa...

Hej! Vad gäller emissioner skrev jag ett kort inlägg om det igår. Och så vill jag passa på att gratulera till SEB-ägandet idag =o) Ok, dagen är inte över men vi har fått en trevlig uppgång hittills iaf =o)

Bryggarn' sa...

Onsdagsfonden: Ja, harmoni i tillvaron går framör allt! Tackar för länken, det var ju inte så komplicerat :)
Bara att avvakta 4:e mars!

Ung kvinna: Ja, igår var en riktigt bra dag att vara aktieägare i SEB, men det är riktigt långt kvar innan jag är på plus :) Ska ta och läsa ditt inlägg omgående!