måndag 16 februari 2009

Framflyttade stoplossar

Efter intensiv rapportperiod passar jag på att göra en extrauppdatering av mina stoplossar för att säkra upp så mycket som möjligt av kapitalet efter rörelser uppåt.

Senaste uppdateringen jag gjorde var 090128 och då flyttade jag fram AstraZeneca, H&M, NCC, SCA och SSAB. Idag återfinner jag H&M, NCC och SSAB på listan vilket jag är glad över, det innebär att dessa aktier går väldigt bra.
Däremot lyser Kungsleden och SEB med sin frånvaro. Kungsleden mycket för att jag satte stoplossen strax efter affären med AP-fonden och SEB helt enkelt för att inte ens uppgången efter rapporten räcker för att ta tillbaka förlorad mark från början av året.

Idag blir det jämt i toppskiktet där 3 av aktierna ligger runt 20% extra tryggat kapital.

Aktie Kurs idag
Ny stoploss Tid. Stoploss %
Axfood 181,00 kr 160,04 kr 134,05 kr 19%
H&M 339,00 kr 292,07 kr 277,60 kr 5%
Industrivärden 49,80 kr 36,32 kr 30,24 kr 20%
NCC B 56,75 kr 38,45 kr 31,70 kr 21%
SSAB 69,50 kr 42,05 kr 39,15 kr 7%

Jag har inte fått något av mina innehav sålt sedan jag återaktiverade stoplossarna vilket känns bra. Börsen har å andra sidan gått upp ca 4% sedan dess.

TTFN
Markus

7 kommentarer:

mydyingride sa...

Jag har funderat lite över stopplossar. Jag tyckte att det var lite knepigt men nu, efter lite filosoferande tror jag att jag har koll på det.

Som vid bergsklättring ungefär. För varje steg uppåt säkrar man sin position. (med ett järn in i bergväggen som man fäster sin lina i, vad vet jag. Det visar sig att jag vet ännu mindre om klättring än ekonomi...) Skulle man sedan falla så trillar man inte nedanför sin senaste säkring. Eller?

Bryggarn' sa...

You got it Sis! Det är precis som med klättring, förutsatt att klättring fungerar så som du beskrev det :)

Anonym sa...

Glöm inte heller den andra viktiga nyttan av stop loss, den att du definierar risken du tar. Köper du 1oo aktier och sätter stoploss 20 kr under ingångskurs riskerar du att förlora 2.000 kr. Det kan du använda för att kontrollera och styra risknivån på olika sätt. Till exempel att acceptera att förlora 2% av kapitalet i en aktie.

Bra och disciplinerat jobbat med stop loss!

Bryggarn' sa...

Onsdagsfonden: Tackar och bockar! Har insett att excel är för fattigt för allt jag vill göra. Programmerar just nu på en databas-baserad applikation med lite större möjligheter :)

Anonym sa...

Excel i kombination med VBA är rätt kraftfullt, men visst har det sina begränsningar. Jag har bara kommit halvvägs med en fullfjädrad backtesting-applikation. Inte för att jag tycker att backtesting är jätteviktigt, men det ger möjlighet att lära känna ett system innan man sjösätter det.

Håll oss gärna uppdaterade om din applikation, kanske finns det möjlighet att bygga på den och använda i andra sammanhang.

Anonym sa...

Du verkar ha en välstrukturerad och vetenskapligt sammanställd portfölj. Lycka till! H&M kommer det nog gå bra för nu när de köpt upp Scandinavien Fabric (eller vad de heter)..

Bryggarn' sa...

Aktieblogg: Ja, jag tycker allt att jag börjar få ganska bra ordning på portföljen. Nu ska jag bara få ordning på världsekonomin också ;-)