lördag 18 april 2009

Aktiespar slutar med stoploss

Igår fick jag ett meddelande från Aktiespar.se att det introducerar en ny layout för sin webbsida den 22/4, vilket absolut behövs. I samband med det ändrar de även priser och lite funktionalitet.
Anledningen är att göra det tydligare att aktiespar.se och Avanza är samma bank och de kommer fortsättningsvis kalla kontot Avanza mini.
I samband med detta tar de även bort funktionaliteten stop-loss från kunderna hos aktiespar.se. Om jag förstått det hela rätt sker detta redan på onsdag utan att kunderna förvarnats förrän igår.
Min placeringsstrategi är väldigt beroende av stop-loss så jag måste genast byta mäklare och föra över allt mitt innehav.

Tur i oturen här är redan öppnat konto hos Avanza eftersom jag ska flytta mitt IPS dit. Jag öppnade även konto för aktiehandel och ett sparkonto i samma veva. Jag har skickat papprena tillbaka till Avanza, men de har inte hunnit aktivera kontot ännu. Hoppas det hinns med innan onsdag. Sen är det bara ett internmail som behövs för att flytta över innehavet till avanza.

Den enda nackdelen här är att mitt minimi-courtage stiger från 9kr/transaktion till 39kr/transaktion. Men de 30 kronorna tycker jag att det är värt på grund av den utökade funktionaliteten hos Avanza. Speciellt den glidande stoplossen som kommer spara mig väldigt mycket tid och huvudvärk, detaljer kring detta i nästa inlägg.

TTFN
Markus

3 kommentarer:

M. Carlsson sa...

Oh nej, vilka dåliga nyheter. Hur fick du reda på att Aktiespar slutar med stoploss? (Jag kan inte hitta info om det i deras meddelanden?) Det är ju hemskt olyckligt om de tar bort stoplosstjänsten. Det finns ju egentligen inte alls någon orsak till det eftersom det är en automatiserad tjänst? Om tillräckligt många kunder klagar kanske de tar tillbaka beslutet?

Bryggarn' sa...

Hallå Disa. I det meddelande jag fick står det som sista "bullet":

• Funktionen för stoploss-order försvinner.

M. Carlsson sa...

Vad märkligt. Det står ingenting om det i något av de meddelanden jag fått. Nåväl, om vi är många som protesterar så kanske de ändrar sig?