onsdag 15 april 2009

Framflyttad stoploss

Efter gårdagens rusning på börsen, speciellt för SEB och SSAB passade jag på att justera stop loss för att säkra upp så mycket kapital som möjligt.
SEB ligger fortfarande under ursprunglig stop loss och får således ligga kvar där.

SSAB däremot flyttas fram något.

Aktie Senast Volatilitet Ny Stoploss Gammal stop Ökning %
SSAB 76,75 kr 72,58% 48,90 kr 43,64 kr 12%

Jag funderar allvarligt på att flytta även mina aktier till Avanza tillsammans med min IPS. Hos Avanza kan man skapa glidande stop loss. Visserligen kan man inte låta den vara på ett avstånd som är baserat på volatiliteten, men man kan låta den följa på ett visst antal kronor från nuvarande kursen.
Det jobb jag själv behöver lägga ner på att underhålla det blir då att jag måste justera om volatiliteten sjunker i aktien, i övrigt kan jag luta mig tillbaka och sörpla Gin och Tonic hela sommaren :)

Minimi-courtaget hos avanza är något högre än hos aktiespar, 39kr mot 9kr hos aktiespar. Jag handlar fortfarande ganska små positioner (runt 6000kr) så hos avanza betalar jag minimi-courtage medan jag hos aktiespar betalar strax över minimi-courtage.
Hur som hellst kan jag tycka att det är värt de 30kr per transaktion för all extra funktionalitet och de glidande stoplossarna - så ofta köper jag inte och säljer annat än vid trendomslag (som just nu).

Vi får väl se hur jag gör.

TTFN
Markus

Inga kommentarer: