måndag 13 april 2009

Bok: Så här kan alla Svenskar bli miljonärer

Jag har just avslutat "Så här kan alla Svenskar bli miljonärer" av Per H Börjesson (vd för Spiltan). Jag fick den hemskickad från just Spiltan när de genomförde ett pr-trick i samband med ramaskriet kring löneförhöjningen som SEBs vd Annika Falkengrens skulle få. Spiltan erbjöd boken gratis till alla missnöjda SEB-kunder (som inte kunde se fram emot en löneförhöjning i miljonklassen).

Boken är välskriven och lättläst, men innehåller inte så mycket nytt för min egen del:
Spara med låga avgifter samt köp och behåll är genomgående rådet i boken. Förutom det finns det gott om kängor till storbankernas säljare(aka rådgivare): Tro inte att du har en vän på andra sidan bordet när du besöker din bank.

Boken är absolut läsvärd för den som är i startgroparna med sitt sparande, eller den som försöker bilda sig en helhets-blick över sin ekonomi.
De delar jag tyckte var mest intressanta var de som handlade om pension. Denna eviga djungel av olika komplexa sparformer som inte tillför mycket till den enskilde spararen förutom skyhöga avgifter...
Kontentan är återigen att man ska försöka hålla avgifterna nere, vilket inte är det lättaste.

Själv tror jag att man förutom att vara långsiktig även måste vara aktsam om sitt kapital - därmed sätter jag alltid stop-loss på mina innehav så att de aldrig riskerar för stor del av totala portföljens värde. Förutom det beräknar jag även en maximal positionsstorlek baserad på risken i aktien vilket också bidrar till aktsamhet om kapitalet.
Alla kan göra fel och när man gör det gäller det att kunna erkänna det för sig själv och kliva av tåget snabbt. "Cut your losses short and let your profits run" som de säger.

Men som sagt, boken är underhållande och intressant, så läs den om du får chansen!

TTFN
Markus

Inga kommentarer: