lördag 9 maj 2009

Byta fond?

När jag slutade röka började jag som bekant att spara pengarna som jag annars hade köpt cigaretter för i SEB Cancerfond. Detta är ett val som både gör välgörenhet och som har en touch av humor vilket jag gillar.
Vad jag däremot inte gillar är att förvaltningen på fonden inte är något vidare, den har tappat ca 10% mot MSCI Europa-indexet senaste året. Sett över de 3 senaste åren är avkastningen lika dålig, runt 10% sämre än MSCI Europa.
Trots det tar fonden ut en avgift på 1.4% vilket är ganska högt.

Jag tycker att så dålig avkastning är det inte värt att ha bara för att ha lite humor och välgörenhet på sitt sparande, speciellt inte som innehavet i fonden motsvarar ca 10% av mitt totala kapital. Det gör att jag nu är på jakt efter en billing indexfond som placerar på Europiska marknaderna eller efter en aktivt förvaltad fond som faktiskt skiljer sig från index på ett positivt sätt.

Jag har inte hittat något vettigt själv ännu, är det någon som har några tips?
Det ska gå att handla med fonden från Avanza och ETF:er går bort då jag vill kunna spara 1000kr/månad utan att courtaget äter upp kapitalet. Förslag mottages gärna!

För att väga upp för den välgörenhet jag inte gör längre när jag tar bort pengarna från SEB Cancerfond kommer 1% av den avkastning jag lyckas få i den nya fonden att skänkas till välgörande ändamål på årlig basis, avstämningsdag 31/12.

TTFN
Markus

4 kommentarer:

Anonym sa...

Nordea klimatfond.

Anonym sa...

De nye ägarna av SPP Fonder har tagit bort 2,0% köpsavgift men beholdt de låga 0,2% årsavgiftene på sine fonder för
direkt privat sparande (länk til interesseanmälan på sidan) i index fonder och generationsfonder.

Om man vil gi penger til en god sak tyckar jag at man kan gjöre detta själv och inte via fondavgifter/"avkastning".

Anonym sa...

Glemte å legge til, som du frågade om, at SPP har SPP Aktieindexfond Europa med årsavgift på 0,2%. Denne fond har de 100 störste foretagen i Europa (Öst-Europa inte inkluderad).

På SEB er det en nystartad (konvertering av en tidligare urusel aktivt "förvaltad" fond) Europa Indexfond med årsavgift på 0,4%. Denne fond följer et bredare index (600 störste foretag, Öst-Europa inte inkluderad) enn SPP fonden, hvilket er en fördel. Nackdelen er at dette er en delfond i en Luxemburg registrerad paraply fond der SEB der SEB avgifter/kostnad redovisning inte er transparent (dvs, rip off).

Swedbank har også en Europa indexfond med 0,4% avgift men der inngår endast 50 företag i indexet, hvilket jag tycker er för få.

Et annat alternativ er å köpe XACT Euro fond, men den er kostsam och indexen er ingen marknadsindex, hvilket er nackdeler.

Bryggarn' sa...

Hej Anonym och Anonym!
Tack för era tips! Nordeas klimatfond har 1.81% i förvaltningsavgift vilket jag ställer mig tveksam till om det kommer betala sig. Det är också en global fond och inte en Europafond som jag var på jakt efter just nu.

Jag har kikat runt lite och även om jag inte slutgiltigt bestämt mig så lutar det åt Swedbank Robur Indexfond Europa. Jag tycker att 50 innehav är gott och väl tillräcklig diversifiering och 0.4% förvaltningsavgift ligger bra på tungan :)