torsdag 7 maj 2009

Placering på penningmarknaden

Enligt min strategi ska minst 20% av mitt kapital ska alltid vara placerat på ränte-/penningmarknaden. Hos avanza fick jag nyligen ett erbjudande om att teckna mig för ett företagsobligationslån i Sandvik som jag tycker verkar intressant.

Bakgrunden är att Sandvik behöver låna pengar (ca 500.000.000 kr) och vill låna upp dessa på marknaden.
Lånet löper över 4år och är en sk nollkupongare. Detta innebär att jag köper 1 certifikat för 8150kr i år och om 4 år får jag tillbaka 10.000kr, motsvarande en årlig ränta på ca 5.25%.
Den avgift som tillkommer är 0,5% courtage på affären (motsvarande 40.75kr per certifikat).
Certifikaten kommer sedan handlas på OMX (om än säkerligen med låg likviditet) under hela löptiden.

Det är klart att det finns risker med detta som man inte har på ett vanligt sparkonto, å andra sidan får jag en överavkastning på ca 2% per år som kompensation för detta (enligt Finansportalen kan man i dagsläget spara till drygt 3% ränta på sparkonto)

De viktigaste riskerna som jag ser det är:
1. Bolagsrisk i Sandvik
Om Sandvik går i konkurs står jag högre upp på listan för att få igen pengarna än en aktieägare, men det finns ändå inga garantier.
Sandvik har kreditbetyget A- från Standard & Poors vilket innebär att Sandvik är av "Investment grade" och anses vara relativt tryggt.
2. Felsatsning
Om räntorna rusar och det över kommande 4-årsperioden har gått att placera pengarna på ett bankkonto som i snitt ger högre avkastning så har jag givetvis tagit en högre risk i onödan.
3. Likviditetsrisk på eftermarknaden
Skulle jag av någon anledning behöva pengarna under löptiden kan det vara svårt att få tag på en köpare till vettigt pris.

Jag bedömmer dock riskerna för att 1 eller 2 skulle inträffa som små och punkt 3 ser jag ingen anledning alls till i dagsläget.

Så, jag har anmält mitt intresse för att köpa 1 certifikat à 8150kr och ser fram emot att kunna "casha" ut 10.000 om 4 år.

TTFN
Markus

(För den som vill läsa mer om lånet finns en broschyr här. Jag tror att den ska vara tillgänglig även om man inte är inloggad på avanza)

6 kommentarer:

Unknown sa...

Du kan ju få avkastning på 5.25% på sparkonto också, exempelvis Akelius Spar, ända nackdelen då är att de inte har någon insättningsgaranti. Låser du pengarna där kan du till och med få 6%.

Bryggarn' sa...

Emil, det är klart. Problemet då är att jag har motsvarande risk (att bolaget jag har lånat pengar till går omkull) men till ett helt annat företag.
Jag skulle tro att Sandvik är ett betydligt säkrare företag än Akelius Spar :)

Anonym sa...

Ränte allokeringen er vel för at redusera risk? Välj då något som er säkrare enn en obligasjon från et specifikt företag.

Om du vil ta mera risk så ök andelen aktiefonder istället.

Bryggarn' sa...

Anonym: Ja, det stämmer bra att det handlar om att hålla en balanserad risk. Du framför en bra och viktig åsikt och här är hur jag ser på den:

Jag anser att det är det stor skillnad på att ge ett företagsobligationslån till ett företag och att köpa aktier i det samma.
I företagsobligationslånet tar jag enbart risken att Sandvik går så dåligt att det måste ställa in betalningarna. Förutom det har jag inte någon risk att förlora mina pengar utan jag är garanterad ca 5.25% ränta.

I fallet med aktier tar jag en risk i att jag kan förlora på företagets kurs.
I fallet Sandvik skulle jag tro att aktiekursen har fallit fler gånger över en 4 års-period än antalet gånger som de ställt in betalningarna till sina långivare :)

Om jag investerar 1000kr i Sandivks aktie idag är inte lovad någonting i kursutveckling. Kursen kan halveras och företaget finnas kvar och fortfarande betala sina lån.

Det är alltså stor skillnad på risken.

Berätta gärna om du inte håller med!

Peter T sa...

Markus, 5,25% på 4 års löptid är rätt bra i dagsläget, får man säga. Kastade ett öga på fasträntekonton och tex Swedbank har 3,64% för samma löptid.

En annan reflexion är att 4 år är en rätt lång tid. Med största sannolikhet är vi då i nästa högkonjunktur där toppar och dalar har kommit och gått på aktiemarknaden. Jag skulle bli väldigt förvånad om en indexfond i OMX (eller tex SHB A) då inte ligger 22% högre än i dgsläget. Sett på kort sikt ( < 18 månader) må risken vara högre på aktiemarknaden, men på 4 års sikt är den kanske mindre än du tror.

Det är rätt stor skillnad mellan en riskminimering där man ligger likvid med en del av portföljen för att invänta (vad man tror är) en dipp, och en där man binder pengarna i 4 år.

Bryggarn' sa...

Peter T: Jag förstår precis vad du säger angående tillfällig likviditet i avvaktan på investering.
Däremot har jag inte aktier som ett alternativ för dessa pengar eftersom min strategi säger att jag alltid ska ha minst 20% investerat i likvida/räntebärande sparformer.

Det är alltså lite av dessa "öronmärkta" pengar som jag lånar ut till Sandvik på 4 år, de pengarna hade jag ändå inte kunnat placera i aktier på grund av min strategi (med mindre än att både aktier och fonder minskar riktigt mycket).

Däremot har du helt rätt i att det är mot andra möjligheter med uppbundna räntebärande pengar man måste jämföra och tack för siffran från Swedbank :)

/Markus