fredag 8 maj 2009

Marie känner sig lurad

Den egna företagaren Marie känner sig lurad av SEB för att de tycker att det är skäligt att hon betalar 6.4% ränta på sitt banklån hos SEB.
Längre ner i artikeln citeras hon "Det här är ju min bank"... om det vore så borde hon ju vara nöjd! Men jag tror inte att det är så, att det är hennes bank alltså, utan jag tror att hon är kund hos banken och inte ägare. Hon blandar ihop det lite där. Om hon inte är nöjd med 6.4% borde hon byta till en bank som lånar ut billigare, om hon hittar en sådan.

SEB är min bank och jag är glad att de ökar räntenettot i dessa osäkra tider.
Marie som är kund tycker att "Alla måste väl hjälpa till just nu, även bankdirektörerna?" vilket visar att Marie anser att bankerna bör agera som en välgörenhetsorganisation och ge billiga lån till svaga företag.
Vad Marie verkar ha missat är att SEB själva har det tufft och fick be sina ägare om pengar nyss, närmare bestämt 15 Miljarder kronor.

Nej du Marie, det är (antagligen) inte ditt SEB utan du är kund där och SEB är ett vinstdrivande företag som måste se om sig själva i första hand. Självklart ska man vara medgörlig och tillmötesgående i ett kundvårdande syfte, men SEB är inte en välgörenhetsorganisation.

Förutom det så tycker jag att Marie har en bra ränta på "bara" 6.4%. Titta på Sandvik, som jag tror är något mer kreditvärdigt än Maries företag med 15 anställda; Sandvik måste låna upp från marknaden till 5.25% ränta (see tidigare inlägg).

Men det är klart, det är ju e24 som skriver artikeln också...

TTFN
Markus

Inga kommentarer: