torsdag 22 oktober 2009

Fel i Graham-analyserna

Signaturen Roger kommenterade i förra inlägget att jag har ett litet fel i mina Graham-analyser.
Under punkt 6 - Moderate Price/Earnings så har jag baserat P/E talet på de siffror jag hittat på diverse ekonomi-siter. Dessa är ofta baserade på antingen förra årets vinst eller förväntade vinster för kommande år.
Enligt Graham bör man beräkna Earnings som ett medel av vinsterna för de tre senaste boksluten istället för att bara ta ett år. (Sid 349 The Intelligent Investor Revised Edition från år 2003)

Framtida Graham-analyser kommer att beräkna punkt 6 på detta sätt.

TTFN
Markus

5 kommentarer:

Gustav sa...

Och detta skriver du nu? Du bör be dina läsare om ursäkt för dina felaktiga analyser. Eventuellt bör du även betala ersättning för misslyckade placeringar baserade på dina råd. Jag känner mig både sviken och bedragen. :)

Bryggarn' sa...

Haha!
Det förstås! Du som min kanske mest trogne läsare är givetvis värd en ursäkt.
Jag får helt enkelt bjuda på en öl om vi ses, det får duga som ersättning :)

Anonym sa...

Vad betyder egentligen dMA

Bryggarn' sa...

Anonym: dMa är kort för Days Moving Average - alltså glidande medelvärde för ett visst antal dagar.
Mer information på svenska och lite utförligare på engelska.

Anonym sa...

Daily Moving Average för att vara exakt.