tisdag 18 december 2007

Aktiespar.se

Idag fick jag meddelande om att min depå på http://www.aktiespar.se hade öppnats.
Det var lite omständligt att få ett konto där, man fick fylla i papper och skicka tillbaka och så, men till slut är jag igång iaf.
Anledningen till att jag öppnade depå där är att jag bestämde mig i slutet av november för att vara lojal medarbetare och ha lite aktier i företaget jag arbetar för.
Jag köpte dem på SEBs "Enkla Depån" med det nätta courtaget på 69kr.
I och med att jag handlade för ca 3800 så utgjorde courtaget 1.82% vilket betyder att kursen måste öka motsvarande för att jag ska ha fått tillbaka courtaget.
Jag tyckte att det var lite väl mycket så jag surfade runt lite och hittade www.aktiespar.se som är billigaste siten att handla aktier ifrån. Den är designad för småsparare som jag och har begränsat med analyser och flashiga grunkor. IOM att jag är kund ho SEB kan jag läsa analyserna där ändå :)
Hade jag köpt mina aktier där istället så hade courtaget varit på 9kr och jag hade kunnat sälja på 0.23% ökning istället. Det låter ju lite bättre.

Idag har jag ögnat lite på fonder för mitt framtida sparande. Jag är inte ett dugg nöjd med Stockholmsbörsens utveckling i år och jag har en ganska stor % placerad där.
Jag kikar lite på
HSBC GIF BRIC Markets Equity AC USD och
HSBC GIF Indian Equity A Acc
Båda fonderna har en väldigt bra utveckling under 2007 och investerar i marknader som jag vill krydda min fondportfölj med (Brazilien, Ryssland, Indien, China (BRIC)).
Vi får se vad det blir nästa gång jag ska stoppa undan extrapengar förutom månadssparet.

När jag var på banken så sa de "Nordamerika går ju inte så bra just nu..." Men de sa inget om Stockholmsbörsen.
Här är lite intressanta siffror för i år:
Stockholmsbörsens index: -7.5%
Dow Jones index: +6.2%
Nasdaq Composite: +7.56%
Vart hade du velat ha dina pengar? ;-)

Inga kommentarer: