fredag 28 december 2007

Bok: Bli börsproffs på ett par timmar (Introduktion + del 1)

Jag läser för tillfället boken "Bli börsproffs på ett par timmar" av Peter Nilsson och Johnny Torsell (Ekerlids Förlag 2007).
I stället för att skriva en lång recension tänkte jag skriva ett bloginlägg om varje kapitel istället.
Den är nämligen så finurlig att i slutet på varje kapitel så sammanfattas detsamma på några rader. Dessa ska jag återge och resonera lite kring. Detta kommer repetera för mig och förhoppningsvis kunna ge er mina (få) kära läsare lite idéer :)

Regel 1 - Spekulera i uppgång, var optimist:
Det finns alltid anledning att tro att det roliga är över för denna gång, oavsett om det gäller börsens utveckling eller huspriser med mera. Generellt har vi som placerare en tendens att underskatta trender. I brist på annan vägledning gissar vi att 2000-talet kan bli ett lika starkt placeringssekel som 1900-talet.

Lätt utvecklat:
Från media får vi ofta information i stil med att "Börsen har stigit för mycket, det är dags för en stark rekyl" eller i stil med (sedan IT-boomen) att "Huspriserna/Oljepriserna/Indien är en bubbla". Dessa ska man ta med en nypa salt, man ska inte strunta i dem, bara vara medveten om att de finns och att timingen ibland är urusel. Ofta har journalisten ett egensyfte med att skriva det (sälja lösnummer etc). De som t.ex. inför hösten 1999 sa att börsen är en bubbla och ställde sig utanför (efter att den gått upp 60% på 12 månader) missade de kommande 85% som börsen gick upp fram till Mars 2000. Visst var det en korrekt profetia, men timingen var inget vidare.
Väldigt många småsparare gör felet att göra för många affärer och affärer av fel anledningar. Om en aktie/fond stigit 5% över en kort period hoppar många av där. När de sedan kikar tillbaka på aktien lite senare så har den stigit 15% till som spararen gått miste om. Däremot har folk svårt att sälja investeringar som går dåligt. Har man sålt så har man ingen chans att "tjäna igen" förlorade pengar. Att erkänna att man har fel sitter långt inne hos de flesta och många vill "vänta tills jag går break even". Rådet här är att vänta längre med att sälja (fånga de kommande %:en också) och var snabbare att sälja.
På lång sikt går börsen uppåt, som jag skrivit tidigare handlar det om ca 11% snittuppgång per år. Detta gäller tydligen för hela (I-)världens börser, med variationer från 9-13%

Detta kapitel handlar om allt möjligt och det mesta av det behandlas mer ingående senare i boken. När jag skriver om de enskilda reglerna så kommer jag utveckla mer.

Blogged with Flock

Inga kommentarer: