fredag 21 december 2007

Sparande December

Den här månaden blir en rekordmånad vad gäller sparande.
Detta beror till viss del på att jag lagt om min månadsplan enligt beskrivningen i första inlägget, till viss del på att jag var i USA förra månaden och kan investera det traktamente jag fick.

Jag har gjort om lite i min fondfördelning för månadssparandet samt i min pensionsfonder (förutom IPS).
Bakgrunden är följande:
1. Den fördelning jag hade tidigare var ganska "off the shelf" SEB-riskportfölj.
2. Tyngden låg i Sverige och Svenska börsen går kasst.*

Förändringar:
I min tjänstepension har jag sålt hela innehavet i SEB Världenfond och flyttat det till Hsbc Gif Indian Equity.

I mitt månadsspar har jag inte sålt något utan bara förändrat fördelningen inför det här köpet.
Jag har lyft ut Sverigefonden och Europafonden och istället satsat de pengarna i SEB Östeuropa och SEB Choice Emerging markets.

Förutom månadsspar och IPS har jag den här månaden fått en hel del pengar över.
De investerar jag helt och hållet i Simplicity Indien, en fond som jag inte haft tidigare men som har gått väldigt bra. Den indiska marknaden visar inte heller några tendenser på att stanna upp.

Såhär blir fördelningen i pengar:

Pension (IPS)
1000
Simplicity Indien
3880
SEB Choise Asienfond ex Japan 400
SEB Choice Emerging Marketsfond 600
SEB Globalfond 200
SEB Östeuropafond 800
Summa 6880

Det stora inköpet i Simplicity Indien gör den till den 2:a största fonden jag har (näst efter Sverigefonden).

Utöver det har jag lagt undan 1000kr i likvida medel den här månaden iom att jag kommer att åka till Norge under januari vilket alltid kostar lite extra.
Så, Nästan 6000kr i vanligt spar och 1000kr i pensionsspar.
Jag är mycket nöjd över att kunna spara så mycket den här månaden.

Jag återkommer den 31/12 med en månadsrapport för hur hela mitt sparande ser ut, men den här månaden spräcker jag (om inte saker rasar totalt) 20.000kr-gränsen.

ÖOU
Markus

* Jag skrev tidigare att Svenska börsen tappat 7% mycket på grund av Ericssons vinstvarning samt amerikanska sub-prime krisen. Som någon uttryckte det:"Svenska börsen verkar vara mer knuten till den amerikanska ekonomin än vad den amerikanska börsen är"...

Blogged with Flock

Inga kommentarer: