lördag 29 december 2007

Bokslut 2007

Dåså, då var 2007 snart slut. Det har varit ett minst sagt händelserikt år med husköp, förlovning och massor härliga minnen.
Men, det är inte det jag ska skriva om här. Här ska det handla om mitt sparande och vad som hänt med det.
Det här blir första gången jag presenterar mitt sparande med riktiga belopp, det känns som att det är mycket väsen för ingenting, lite styvt 20000 kan väl vem som helst skramla ihop. Men det är ju inte summan det handlar om här, det är ju själva företeelsen :)

Det var 2007 det hela började...
Jag startade i Januari ett fondkonto och började månadsspara 500kr/månad.
Sakta men säkert tuffade pengarna in fram till Juni.
Då bestämde jag mig för att jag skulle spara 2000kr/mån istället, och klämde till med ett par extra tusenlappar.
Tyvärr sammanföll det beslutet med subprime-krisens uppdagande och sedan dess har det gått sådär för mina fonder.

Värde och förändring
Totalt på hela portföljen ligger jag i skrivande stund 4.13% back. Det är väl inget att säga om. OMX har gått ner 6% i år.
Min Sverigefond, Europafond och Globalfond har gått dåligt i år. Sverigefonden är värst, där ligger jag 13% back.
Min aktie har också kostat mig ett par hundralappar. Men den tänker jag behålla. Tror på en ljusning där :)





















Fonder och fördelning
Min portfölj börjar vara ganska rörig så jag måste städa upp lite i den inför 2008 samt se till att sätta upp ett regelverk för hur jag ska spara. Det funkar ju inte att bara kasta in pengar om man inte förvaltar dem (mer om det i kommande inlägg från boken).
Såhär ser fördelningen ut just nu. (Anledningen att det finns likvida medel är att min 2:a köporder på Simplicity Indien inte hann igenom innan nyåret).



Året i siffror:
Sparat: 23 670 kr
Värde: 22 816 kr
Utveckling: -4.13%
Bästa fond: SEB Emerging markets, 31.07%*
Sämsta fond: SEB Sverigefond, -13.57%*
*Detta är inte hur själva fonden har gått för året utan hur fonden har påverkat mitt kapital, alltså med hänsyn till vid vilken tidpunkt jag har köpt andelar osv.

Framtiden
Jag är inte helt klar över hur jag ska göra under nästa år, men en sak är säker: Nästa år ska jag upp över 0%-gränsen.
Mitt mål ligger på att slå åtminstone OMX-index och det tror jag kommer gå upp 5-10% nästa år, alltså tillräckligt för att ta mig över 0%.
Jag kommer plugga ännu mer om hur man handskas med börsen för att sedan sätta upp ett regelverk och klara mål med mina investeringar. Lite som en affärsplan. Jag behöver ha tydliga regler för när jag ska sälja, varför jag ska köpa osv så att det inte blir så mycket känslor utan mer rationella affärer.
Vad gäller sparandet tänker jag hålla fast vid modellen som finns i första inlägget i bloggen.

ÖOU
Markus

Blogged with Flock

Inga kommentarer: