söndag 23 december 2007

Kurs och funderingar kring Sverigefonden

Kurs
Medborgarskolan ger en grundkurs för dem som vill börja spara i aktier och/eller fonder.

Undrar om det kan vara något.
995kr + kurslitteratur. Om det verkligen ger något så är det en bra investering. Är det däremot bara blaj så får det vara.
Ska nog ringa och höra vad det handlar om, se om det är något att ha eller om man lika gärna kan köpa böckerna och läsa själv.

Sverigefonden
Jag överväger att sälja Sverigefonden, den har gått riktigt kasst. Men om jag ska göra det så ska jag göra det först nästa år. Anledningen till det är att då har jag en förlust som jag kan kvitta eventuella vinster mot inför taxeringen av 2008. Under 2007 har jag inte realiserat några vinster så jag behöver inte någon förlust att kvitta mot.

Detta talar för:
- Jag frigör kapital som jag kan investera i andra fonder. För tillfället är Sverigefonden ca 25% av mitt kapital så det är ju en väsentlig del som inte går bra.

Detta talar emot
- Sverigefonden är en stabil fond. Inte så mycket vinst, inte så mycket förlust. Jag kanske borde ha något med lite lägre risk i min portfölj.
- Jag har en känsla av att Sveriges börs kommer gå bättre under nästa år. Från de olika ställena jag läst på kan man summera det som att de flesta tror på ett ljust 2008. Det man är oense om är hur länge börsen kommer skaka av subprime-krisen.
Vissa säger 2-3 mån andra tycker ca 6 månader till.

Jag tycker att det är svårt att veta när man ska sälja... Tips någon?

ÖOU
Markus

Blogged with Flock

1 kommentar:

mydyingride sa...

Jag hörde något rykte... var det du som sa/skrev att stockholmsbörsen är hotad som skandinaviens största? Var det Norge som skulle växa bli stort som attan? Hm... det här är verkligen mitt starkaste ämne. *gapskratta* Personligen, och jag har ju gått internationell ekonomi på gymnasiet vettö, så är det asien som gäller nu.

Det jag tror vore smart är att skriva ihop någon smart sida och sen sälja den till google. Exempelvis youtube som kom när alla fick videokamera i sin mobil. Tajming eller vad? Många sköna stålar blev det i alla fall. Jag tror på något med gps. Det finns ju redan tex. livetracking (eller vad det heter) men det är inte så känt än, tror jag.

Men, experts advice om sverigefonden. Jag har verkligen ingen aning bror! Sorry...