tisdag 25 maj 2010

Sparande Maj

För maj månad har jag nu sparat undan 8500 kronor, även denna månad enligt budgeten.
Årets budget är ganska snäv, men det känns ändå som att jag har lite manöverutrymme att köpa saker jag vill ha eller göra saker som jag vill göra.
Jag spelar golf och jag ska åka på flugfiskesemester i sommar. Dessutom tänkte jag och min fru bila genom Europa i sommar; vi åker billigt i min tjänstebil.

Jag känner mig otroligt privilegierad att jag har möjligheten att spara såhär mycket pengar, jag vet att det är många som inte har det utrymmet i ekonomin.
Ibland funderar jag över vad jag skulle göra, eller kunna göra, om jag inte sparade så flitigt. Mitt snitt på 12000kr/månad skulle ju räcka till massor bra, skojiga och onödiga saker.
Men så tänker jag till ytterligare lite; det är viktigare för mig att jag och min fru en vacker dag kan varva ner, hoppa av ekorrhjulet och njuta av livet. Jag vill att den dagen ska vara innan pension och fattigdom inträder.
Med det i åtanke är det inte så svårt att motivera sparandet - vi lever inte som kyrkråttor utan har en bra vardag trots flitigt sparande.

Eftersom börserna är i nedåtgående trend kommer månadens peng att sparas i kontanter.
Inte ens slutaröka-pengarna kommer jag köpa fonder för den här månaden.
Jag tror som sagt att det kommer falla mer innan det vänder upp.

Så Majs sparande blir enligt:
4250kr - Amortering, tills vidare hos Akeilus spar.
4250kr - På konto i avvaktan på köp av aktier och fonder.

För tillfället är fördelningen Likvida medel 42%, Fonder 16%, Aktier 42%. Detta inräknat mitt onoterade innehav. Borträknat det är fördelningen 53% Likvida, 26% fonder och 21% aktier.

TTFN
Markus

2 kommentarer:

Kalle sa...

Jag tycker bloggen har blivit bättre igen, tätare inlägg och lite mer personligt. Bra jobbat!

Personligen tycker jag fortfarande att strategin gör att du säljer av aktier med förlust för ofta. Med ett så långsiktigt sparande skulle jag ha valt att vara mer långsiktig i mina innehav. Tror man på företaget långsiktigt är det smartare att köpa mer aktier när kurserna faller än att sälja de man har, enligt min mening. Men jag är långt ifrån någon expert själv och bara tiden kan utvisa vilken strategi som är effektivast...

Bryggarn' sa...

Hej Kalle!
Tackar för att du kom tillbaka med lite uppskattning, det värmer :)

Jag gillar att du kan ogilla min strategi utan för den sakens skulle idiotförklara mig eller smutskasta mig (som så många andra gör). Ett respektfullt förhållande till våra olika åsikter - me like! :)
Som sagt, only time will tell!