söndag 30 maj 2010

Årets första skörd

Precis som ett par av mina favoritbloggare Cornucopia och Flute tankar är jag och min fru odlare.
Vi har dock inte kommit lika långt i anpassandet av vårt liv till peak-oil och low-energy lifestyle som de har. Därmed är hittar man varken bönor, rötter eller kål i vårt land. Där har vi rabarber, vinbär och självklart de livsnödvändiga jordgubbarna.
Däremot är vårt odlande fullständigt fritt från fossila tillsatser då vi varken göder, byter jord eller vattnar landet - det får sköta sig självt :-)
Eller... regnet kanske tar med sig lite miljö-föroreningar, men det är tyvärr utanför vår kontroll.


Hur som, igår var det dags för årets första skörd då rabarnern vuxit sig riktigt stor och fin. Totalt räckte skörden till en rejäl balja uppskuren rabarber - det blir goda pajer och kanske någon flaska sötsliskig saft framöver!

Ha en fantastisk dag och njut av morgonens fina väder - det ska jag ut och göra!
TTFN
Markus

P.s. Kan passa på att rapportera att det går bra att springa milen på under timmen på ren vilja, däremot finns det ingen vilja i världen som kan ta bort värken man får efteråt :(
D.s.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hahaha jag visste väl att det fanns en anledning till varför jag gett upp mitt "milen-på-en-timme"-mål, jag hade bara glömt vad det var. Tack för påminnelsen!

Bryggarn' sa...

Anonym: Hehe, och jag var dum nog att överväga att springa en vända till idag. Som tur var blev det grillat och en öl istället :)

//Markus

J sa...

Snyggt, den såg riktigt god ut. =) Själv har jag tryckt ner potatis i vår rabatt. Flickvännen är inte överlycklig men färskpotatis på midsommar förlåter det mesta.

Bryggarn' sa...

J: Jag håller tummarna för att du ska vara förlåten efter midsommar :)