söndag 9 maj 2010

Strategiarbete enligt Jack Welch

Många tror att strategiarbete är något svårt där man måste gräva ner sig flera dagar i siffror, extrapoleringar och svåra algoritmer för att kunna läsa var ett företag ska i framtiden.

Jack Welch talar givetvis från sitt perspektiv som fd vd för General Electrics när han berättar vad han anser om strategiarbete, men jag tror att detta är applicerbart på många andra ställen i världen där man vill staka ut en långsiktig riktning.
Citatet är kort, men otroligt innehållsrikt! Håll till godo:

In real life, strategy is actually very straightforward. You pick a
general direction and implement like hell.

Citatet kommer från Jacks bok "Winning" som jag just nu läser.

TTFN
Markus

1 kommentar:

Test sa...

Jag får hålla med Welch här. Jag har haft glädjen att vara chef i några olika sammanhang. När jag varit chef på fel ställe för mig har strategi varit något svårt som krävt långa debatter och diskussioner.

När jag varit chef på rätt ställe, rätt man på rätt plats som det brukar heta, har strategi varit enkelt och nästan intuitivt.