måndag 17 maj 2010

Lite mer personligt...

Kommentatorn Kalle gav mig i förra inlägget kritik för att bloggen tappat sin personlighet eftersom jag bara skriver om enskilda affärer och under senare tiden helt utelämnat allt som har med mig som person att göra.
Kritiken är väldigt välförtjänt och jag har själv reflekterat över det många gånger.
Samtidigt blir det lätt att jag tänker att de som följer min blogg antagligen inte bryr sig ett skvatt om mig som person utan enbart är intresserade av hur det går med mina investeringar och däremellan pendlar jag.

Det kan vara så att Kalles kommentar var sparken jag behövde för att lätta lite på portarna till personen bakom bloggen igen. Jag börjar med en uppdatering om min karriär som jag nog inte skrivit om på över ett år, berätta gärna i en kommentar om detta är intressant eller om det bara är "dravel"!

Jag är fortfarande chef på samma position som jag var tidigare, jag ånjuter ett stort förtroende från mer seniora ledare och jag har en väldigt stor frihet i mitt arbete.
För tillfället har jag sex anställda som jag trivs väldigt bra med. Vissa dagar är det tufft att vara chef; i höstas var jag tvungen att avskeda en av mina anställda. Det var bland det svåraste jag gjort i mitt liv - jag visste vad det skulle innebära för honom, hans familj och deras livssituation - trots det måste jag sätta lojaliteten mot företaget i första rum.
Förutom den incidenten har mitt arbete varit relativt lätt, om än hektiskt, under mina två första år som chef och inklusive den incidenten tycker jag att de varit väldigt lärorika och och har utvecklat mig mycket som människa.
Jag hoppas att jag får ett större ekonomiskt och strategiskt ansvar över tiden - idag har jag budgetansvar, men inte resultatansvar och det är cheferna 2 och 3 steg upp som sätter de stora strategierna.
Jag hoppas också att jag ska få vidareutveckla mitt ledarskap genom utbildning och genom praktiskt erfarenhet - jag känner mig ofta väldigt junior i mitt ledarskap men jag är ödmjuk inför uppgiften och försöker lära mig så mycket som möjligt på vägen!

Det får räcka som en första inblick i min nuvarande vardag! Jag återkommer gärna med mer om intresse finns :)

TTFN
Markus

4 kommentarer:

h-kan sa...

Intresse finns :)
Det är alltid kul att få läsa lite personliga inlägg ibland och se att alla har sina med och motgångar. Tack för en trevlig blogg!

Anonym sa...

Jag gillar dina Graham granskar. Dock borde du kanske utveckla konceptet lite, det skadar aldrig att försöka förbättra sin analysmetod hela tiden:)

Mycket trevligt med lite personlighet på bloggen också. Små köp/säljrapporter är intetsägande.
Däremot kan en liten summering av din privatekonomi/portfölj med lite historia inte skada.

Bryggarn' sa...

XtremtFokus: Tackar för de vänliga orden!
Anonym: Ja, jag har själv börjat fundera i lite andra banor. Grahamanalysen är inriktad mot en väldigt defensiv värdeinvesterare och ju mer jag lär mig om företagsvärdering desto tryggare känner jag mig i mina egna analyser, som t.ex. när jag gick igenom några av fastighetsbolagen på stockholmsbörsen.

//Markus

Miss Milli sa...

Intressant - mer sånt! :)