fredag 7 januari 2011

Allvarligt fel i Hitta kursvinnare

När jag gjorde analysen för HMS Networks använde jag data från FA-delen i Hitta kursvinnare som utgångspunkt för min analys vilket visade sig inte fungera.

Följande bilder är skärmdumpar från programmet tagna idag ca kl 10:



Notera hur både försäljningen per aktie och vinsten per aktie är identiska mellan 2008 och 2009. Det är tur för mig att jag är så pass noggrann i mina analyser att jag även läser bolagets rapporter för att bilda mig en bredare uppfattning om företaget. Det gjorde att jag hittade att vinsten per aktie 2009 de facto var 1,88kr/aktie och när jag räknade fram försäljningen per aktie landade jag på ca 22kr för 2008.
Undrar hur många som inte är lika noggranna som jag, detta fel gör att hela FA-delen av hitta kursvinnare är värdelös för HMS Networks.

Jag försökte givetvis få tag på supporten, men den är inte öppen på fredagar eller måndagar. Först på tisdag kan jag få tag på dem.
Nu undrar jag givetvis hur vanligt det är med liknande fel och vilka rutiner för kvalitetssäkring som finns kring datat i hitta kursvinnare. Detta är andra eller tredje bolaget jag tar upp och med en felmarginal på 35-50% tycker jag att applikationen helt saknar värde. Det är av yttersta vikt att man kan lita på den data som finns i det program som ligger till grund för ens investeringsbeslut, det handlar om mina surt förvärvade och sparade slantar som kan investeras baserat på helt felaktiga grunder.
Jag funderar på att reklamera den och kräva pengarna tillbaka, men ska ge Aktiespararna en chans att svara på mina frågor först.

Detta var en stor besvikelse då jag börjat gilla programmets upplägg trots att jag tycker att det lämnar lite att önska i nyckeltalssorteraren, men kan jag inte lita på det data som presenteras har programmet inget värde.

TTFN
Markus

5 kommentarer:

JP sa...

Hej Markus!

Skulle vilja upplysa dig om en sak som jag trillade över här på hemsidan.

Det är inget alvarligt, men kan vara lite känsligt. Kan jag komma i kontakt med dig på något privatare sätt än via kommentarerna?

Mvh
JP

Bryggarn' sa...

Hej JP!
Nu blev jag nyfiken/orolig!
Det går bra att komtakta mig via mail på ut.ur.ekorrhjulet@gmail.com.

Tack på förhand!
/Markus

Anonym sa...

Efter uppdateringen idag av Hitta kursvinnare ser siffrorna annorlunda ut. Man fär väl hoppas att det är mer rätt nu då.
/ Anette

Bryggarn' sa...

Anette: Japps - nu ser det rätt ut. Skrämmande tycker jag. Ska se om jag får tag på supporten!
//Markus

Anonym sa...

Mailade med någon här och skrev då att datat i Hitta kursvinnare kommer från SIX. SIX är marknadsledande. Det är alltså samma källa som för många andra (t ex Avanza). Inte bra ifall fel uppstår. Fel ska vara sällsynt men vi vill kontinuerligt se förbättringar. //mvh Hitta kursvinnare