söndag 16 januari 2011

Omfördelning fonder

Jag har lagt in en del sälj och köpordrar för att ordna om lite i mitt fondinnehav.
Kina brottas med allt för hög tillväxt och en ökande inflation samt en skenande fastighetsmarknad. Detta måste stävjas och ett medel är genom höjda räntor. Förutom det höjs kapitalkraven på bankerna kontinuerligt för att kyla. Vidare förutspår Kina att exporttillväxten kommer vara betydligt lägre under 2011 än under föregående år. Jag tror helt enkelt inte att 2011 kommer vara Kinas år rent avkastningsmässigt.
Jag har haft 5% av mitt totala fondinnehav direkt i Kina (Baring Hong Kong China Fund USD Inc) och ovanpå det en hel del Skagen Kon-Tiki men har nu bestämt mig för att sälja av Baring-fonden för att öppna upp för nya möjligheter.
Jag läste någonstans om Australien som den glömda kontinenten avseende fondsparande och inser att jag inte har ett öre investerat där. Trots att Australien tuffar på som tåget var det ett tråkigt år på börsen där - bara upp 1,99% - och det finns läge för uppvärdering. På grund av detta samt för att ytterligare globalisera min portfölj stoppar jag därmed de 5% som frigörs från Kina-fonden i en indexfond för Australien - SSgA Australia Index Equity Fund.

Nästa omfördelning har ganska hög risk, men jag tror att den kommer visa sig väldigt lyckad.
Portugals auktion på statspapper härom veckan gick helt ok vilket jag tycker skapar en del förtroende, även om riskerna för att de måste vända sig till IMF för nödlån fortfarande är överhängande. Detta är dock antagligen till fullo inprisat och därmed kan det till och med uppfattas som positivt när så händer (då är det avklarat och ett osäkerhetsmoment är borta), och därmed driva landets börs.
För Spaniens del finns en hel del att låna upp inom landet hos privata sparare innan de sitter helt och hållet i knät på utländska investerare (som genom att ta en jumpasko-lösning pressar upp räntorna). Det gör att sannolikheten att Spanien behöver vända sig till IMF är relativt liten.
Både Spaniens och Portugals respektive börser har haft en medioker utveckling i princip hela 2010 - Spanien stängde ner 15,38% och Portugal stängde ner 4.90%.
Med detta som utgångspunkt tror jag att det finns utrymme för en uppvärdering av dessa börser under 2011 och har därför flyttat lite av mitt innehav i Franklin Mutual European A Acc till Fidelity Iberia, en fond som investerar uteslutande på Spanska och Portugisiska börsen. Jag räknar med att ligga kvar i fonden åtminstone 2011 ut.

Vad tror du? Har det brunnit hos Herr Ekorrhjul, eller är det helt rätt läge för dessa justeringar?

TTFN
Markus

6 kommentarer:

S sa...

Spanien kan jag tycka var vågat, men det går säkert väl. :)

robjoh sa...

Jag kanske bara ska hålla tyst om Australien, men det finns mycket som tyder på att de har en kraftig husbubbla som håller på att smälla nu.

Kombinerar detta med att mycket av deras externa tillväxt beror på expansionen i Kina, vilka som du påpekar har börjat bromsa in, så ställer jag mig skeptisk till att Australien börsen är den bästa.

Detta behöver dock inte betyda att jag vet vad jag pratar om :-)

Anonym sa...

Som trendföljande placerare hade jag avvaktat tillsvidare med att placera i Spanien, där veckodiagrammet visar en trendlös utveckling, med tendens till nedåtvikande. Men det finns ju rum för många uppfattningar om tajming och marknadsval, huvudsaken är som vanligt vad man gör när man väl placerat och kursen går upp eller ned.

Bryggarn' sa...

Kul med feedback! Tack allihopa!
Ni har alla bra åsikter och vettiga kommentarer :)
Spartacus - kan vara för vågat, men jag chansar som sagt lite på denna.
Robjoh - Du har helt klart en poäng, det kan vara att det blir tufft för Australien, men jag har mest sett positiva rapporter.
Onsdagsfonden - Jag hoppas på rimlig avkastning under året. Surnar makro för Iberia mycket kliver jag av.

//Markus

robjoh sa...

@Markus
Det är dina pengar ;)

Fast får erkänna att jag bara har sett dåliga rapporter :-D

(läser nog mest domedagsprofeterna så...)

Vet inte hur börsen har utvecklats sig, men jag stödjer fullt ut Steve Keen när han säger att det roliga är över hos dem. För hög skuldsättning enligt min mening.

Bryggarn' sa...

Robjoh: Vi kanske båda är lite biased åt varsitt håll... Risken är dock att mitt håll blir dyrare.
//Markus