lördag 15 januari 2011

Upprättelse för Hitta Kursvinnare

Jag har nu blivit spontant kontaktad av Aktiespararna angående felet jag hittade i Hitta Kursvinnare.
HK berättar att datat i Hitta Kursvinnare kommer från SIX, vilka är marknadsledande i Sverige på dylik data  (dock antagligen enda aktör). Även Avanza och andra stora aktörer använder samma data och fel bör vara sällsynta.

Genom att använda SIX kan HK dra nytta av att det är många som använder samma data och att felaktigheter kan rapporteras från många olika håll - uppdateringar som sedan propagerar ut till samtliga kunder. Detta bör borga för att datakvaliteten i applikationen är hög, men som de själva säger finns det aldrig några garantier för att den är 100% - det har jag givetvis full förståelse för. Däremot ska felaktigheterna vara sällsynta - vilket de också hävdar att de är.
Hitta Kursvinnare har under sitt samarbete med SIX också aktivt bidragit till att hjälpa SIX i sitt kvalitetsarbete (enligt egen utsago) vilket givetvis är ett plus i kanten.

Det var helt enkelt bara ett olyckligt sammanträffande att det 3:e företaget jag tittade på i HK hade felaktig data vilket känns tryggt då jag tycker att applikationen är väldigt bra i övrigt. Jag tycker att den tillför väldigt mycket i mitt analysarbete för bolag som inte är rena värdeinvesteringar enligt Graham.

Tack för bra svar och ett tydligt klargörande Hitta Kursvinnare!
Att spontant följa upp på detta tyder på riktigt bra kundsupport!

TTFN
Markus

4 kommentarer:

Larsa sa...

Hej och tack för en fantastisk blogg! Jag har en fråga angående hitta kursvinnare; finns det möjlighet att generera excel-data på historisk totalavkastning (alltså återinvesterade utdelningar)? Jag skulle behöva data för börsens fastighetsbolag sedan år 2000.

Mvh Larsa

Bryggarn' sa...

Hallå Larsa!
Tack för de värmande orden!
Jag har kollat lite och vad jag kan hitta måste man manuellt lägga in utdelningarna för att få totalavkastningen, men dubbelkolla med Aktiespararna. Du kan ställa frågor till dem här

//Markus

David A sa...

Intressant dock hur SIX kan komma undan med så många fel. Jag tror inte det är ren otur du hade.

Och om alla förlitar sig på den datan är det ju ganska dåligt egentligen.

Kan iofs tänka mig att de som handlas mest har de säkert stenkoll på. Men, men.

Bryggarn' sa...

David A: Det är tyvärr väldigt dålig konkurrens på marknadsdata vet inte om det finns något vettigt alternativ till SIX på den Svenska marknaden.
Dags att ta upp kampen? ;-)
//Markus