torsdag 6 januari 2011

Bok: Investera som mästarna

Under julledigheten avslutade jag boken "Investera som mästarna" skriven av Jonas Bernhardsson för Aktiespararnas räkning.
Inledningen på boken handlar om marknaden i stort, effektiva marknadsteorin och om hur bra 10 före detta playmates of the year står sig mot index. Dessutom beskriver den hur Jonas valt vilka mästare han ska ta med och jag tycker att den ger en bra upptakt till del 2.
Del två i boken ger ett porträtt av livet och investeringsstrategierna för 17 av världens mest kända investerare och spekulanter. Det är en bred variation på personerna som beskrivs i boken; från världens mest framgångsrika investerare Warren Buffet till Jesse Livermore som blev bankrutt ett flertal gånger och slutligen efter en lång depression tog livet av sig.
Dessa porträtt utgör huvuddelen av boken och ger en, enligt mig, mycket bra bild om hur mästarna levt sina liv och vilka placeringsstrategier de haft. Det finns för varje mästare en sammanfattning för hur man ska investera för att efterlikna den beskrivna personen.
Jag tycker att det har varit fantastiskt intressant att läsa om dessa människor och se hur olika vägar man kan ta till både fantastiska och katastrofala resultat. En sak som går igenom för dem som har lyckats absolut bäst är att de håller sig långt från Wallstreet och att de alla är contrarians (går emot strömmen).
I den avslutande delen summerar Jonas informationen från del 2 och skriver lite om vad som är kännetecknande för de mest framgångsrika investerarna. När jag kom till den här delen av boken kände jag att det var helt rätt! Efter att ha läst om dessa 17 olika stilar, filosofier och levnadsöden behövdes verkligen en bra sammanfattning för att avrunda boken. Bra jobbat Jonas!

Jag tycker att boken var väldigt intressant som kuriosa för en som är intresserad av att handla på marknaden. Vissa godsaker har jag säkert plockat upp som kan hjälpa mig att utvecklas som investerare, men det är knappast en bibel för den som vill lära sig hur man gör bra investeringar. För det rekommenderar jag istället Benjamin Grahams The intelligent investor.
Men jag är väldigt glad att jag läst boken, det är en bra bok!

TTFN
Markus

Inga kommentarer: