torsdag 26 november 2009

Avstannande fetmaökning - ett hot mot civilisationen?

(Om du inte är på humör för riktigt rutten och mörk humor bör du sluta läsa här. Om du ändå fortsätter och blir förbannad av det du läser ber jag om ursäkt, jag kunde bara inte hålla mig)

Jag hörde på nyheterna igår och läste även hos Flute-tankar att ökningen av fetma avstannat i Sverige för första gången på 70 år.
Jag tror att detta kan innebära början på slutet av civilisationen så som vi känner den.
Nu ska jag försöka förklara varför:

Fetma är som vi alla vet ett folkhälsoproblem, i USA är nästan 70% av befolkningen överviktiga. En av de största orsakerna till detta är att man har en matkultur där dålig snabbmat är mycket billigare än hälsosam och nyttig mat.
Detta leder till att det är lättare för en familj med låga inkomster att föda sin familj på friterad kyckling än på färsk sallad, vilket i sin tur leder till att familjen blir fet.
Givetvis finns det undantag, men för att generalisera lite är det antagligen större andel av långinkomsttagarna som är för feta än andelen av höginkomsttagarna.

För att fortsätta att generalisera är det nog också så att fler av höginkomsttagarna har lagt många år på studier och karriär och på så sätt skjutit på familjelivet. Innan man bildar familj och sätter barn till världen vill man ha inkomst och boende. Detta uppnår låginkomsttagarna långt före höginkomsttagarna och hinner därmed med att skaffa betydligt fler barn. Det blir alltså fler avkommor från låginkomsttagare än från höginkomsttagare.

Genom att låna ett populärt uttryck från Cornucopia, begåvningsreserven, och låta låginkomsttagarna representera den delen av befolkningen så kan vi komma till slutsatsen att andelen medborgare ur begåvningsreserven kommer att öka exponentiellt för varje generation som går och därmed konkurrera ut höginkomsttagarna.

Tidigare kunde man hoppats på att fetman stävjade detta genom att folk dog av hjärtbesvär och andra sjukdomar relaterade till fetman, men nu är alltså det hoppet borta och civilisationen kommer gå under.

Ni som har sett filmen Idiocracy drar nog lite på smilbanden åt detta. Ni som missat den: Gå genast och hyr den!

Detta är kanske det sjukaste inlägg som någonsin kommer publiceras på den här bloggen, jag hoppas ni har överseende och humor nog att dra lite på smilbanden!

TTFN
Markus

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror inte du behöver oroa dig. De röker ju fortfarande, låginkomsttagarna.

m96 sa...

Men är inte det ett vedertaget faktum att IQ sjunker?

De som har det sämre ställt skaffar fler barn.. och i genomsnitt är IQ lägre bland de som har det sämre ställt..

Putte sa...

sjukt? Du håller dig inom mittfåran, du får ta och spetsa till dig mer om du vill uppfattas som sjukt

Cornucopia? sa...

Det var väl inte speciellt sjukt.

Cornucopia? sa...

Annars kan man vara snälla och använda begreppet normalbegåvning.

Bryggarn' sa...

Jahopp, jag är kanske inte så sjuk trots allt då :)
Därmed bestämt att jag även ska dela med mig av min teori om varför så många amerikaner tillhör begåvningsreserven. Det är genetiskt.
Håll ögonen öppna för ett framtida inlägg :)