onsdag 18 november 2009

Deklarationsdags

Precis som Stockman skriver i sitt inlägg "Det är nu du ska deklarera" är det viktigt att man mot slutet av året går igenom sin portfölj och kollar hur man ligger till vinst-/förlustmässigt.
Jag passade på att köpa tjänsten K4 hos Avanza när jag tillfälligt fick den billigare (50kr) så det enda jag behövde göra idag var att beställa en sådan och sedan jämföra summeringen av vinster och förluster.
Det visar sig att jag under året har realiserat vinster och förluster så att jag för tillfället ligger på -407kr.
Detta är ett så litet belopp att det inte är värt att jämna ut det. Om jag hade nollat ut det perfekt så hade jag fått betala 36kr mindre i skatt i slutändan medan courtaget för en "vändning" hade blivit 78kr.

Men nu vet jag i alla fall att jag ligger bra till jämviktsmässigt.
Tack Stockman för påminnelsen!

TTFN
Markus

3 kommentarer:

Cristoffer sa...

Så lite så!

Anonym sa...

Varför göra det nu? Deklarerar man inte sånt här till våren? Eller menar du/ni att man ska se över om man behöver sälja något för att eventuellt kunna kvitta en vinst?

/Johan

Bryggarn' sa...

Läs Cristoffers inlägg som jag länkar till så hänger du nog med, men i stora drag går det ut på att det är lönsamt att hamn runt 0-sträcket i realiserade vinster/förluster för att betala minimalt i skatt.
Det måste man göra under innevarande året inför deklarationen av detsamma som är i maj.