söndag 21 mars 2010

Hur ska jag hantera utdelningarna?

Hur jag än gör med utdelningarna kommer det bli fel.
Eftersom jag har glidande stop loss på samtliga mina innehav måste jag på något sätt hantera scenariot när aktierna handlas utan rätt till utdelning.
Aktiekursen kommer sjunka markant i flera av bolagen men inget har ju egentligen hänt finansiellt sett förutom att lite pengar har skiftats ut till aktieägarna.

Jag har kommit på två sätt att hantera detta, ingen av vägarna blir riktigt bra:

  1. Låt stop loss ligga kvar och riskera att aktien säljs.
    Säg att jag tolererar 10% nedgång i aktien och den redan innan utdelning handlas 6% under tidigare toppnotering. Då skulle en utdelning på 4% felaktigt göra att aktien såldes.
  2. Ta bort stop loss över utdelningen och lägg sedan till den.
    Samma scenario gäller där jag tolererar 10% nedgång i aktien och den redan innan utdelning handlas 6% under tidigare toppnotering. Om jag efter utdelningen återigen aktiverar stop loss har jag förlorat min första toppnotering och får eventuellt felaktig säljkurs i slutändan. (Jag ökar min risk något på detta sätt)
Idealt hade jag kunnat manuellt justera tidigare toppnotering och dra bort utdelningen från den dagen innan, men tyvärr är inte detta möjligt hos Avanza.
Ett exempel är Fortum som handlas utan rätt till utdelning på fredag. Högsta kursen under mitt innehav är €19.92, nuvarande kurs är €19.40. Ny högsta kurs efter utdelningen på €1 skulle vara 18.92 men kommer bli 18.40 om kursen är oförändrad till och med utdelningen.
Skulle börsen fortsätta upp så blir detta inte ett problem eftersom stop loss skulle flyttas upp med kursen, men fortsätter den neråt efter utdelningen så får jag en felaktigt låg säljkurs.

Det lutar åt att jag går på modell 2, men jag är inte helt bekväm med det då det ger mig felaktiga värden i stop loss.
Det är inte möjligt att alltid få allting helt korrekt så jag får vara nöjd med modell 2 här även om det innebär lite extra pyssel i att inaktivera stop loss och trixa.
Har du dock någon bra idé på hur jag kunde lösa det på annat sätt så är jag idel öra :)

TTFN
Markus

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hur går det till att sätta en glidande stopploss hos en nätmäklare?

Thodan sa...

Jag skulle ta bort stop loss till efter utdelningen och ersätta den med kurslarm istället (finns hos Avanza). Går kursen under gränsen skulle jag sälja bara om det finns anledning att tro att den kommer att rasa ännu mer, t.ex. baserat på dåliga nyheter eller liknande som rör företaget.

Krångligt!

Anonym sa...

Fabege är ett bra val, men du nämner inget om den skattetvist bolaget är indraget i.

Bryggarn' sa...

Anonym: Din fråga har inte ett kort svar och det skiljer säkert mellan olika nätmäklare. Själv använder jag avanza, följ länken här så får du en genomgång.

Thodan: Kurslarmen använder jag för att få larm om när aktien når exit-strategi. Jag förstår att du vill får mig bort från det "tekniska algoritmhandlandet", men jag tycker det är så skönt när det bara händer automatiskt. Det passar mig perfekt.

Anonym2: Helt riktigt! Se ny post inom 10 minuter :)