måndag 8 mars 2010

Köp: AstraZeneca

Nu har 20dMA för både AstraZeneca och OMXSPI vänt siktet uppåt och därmed gör jag slag i saken och köper på mig några aktier enligt analysen jag gjorde i slutet av Januari.

Köpet gick till avslut på 320.40kr mot stängningskursen vid analystillfället som var 343kr. Totalt köpte jag 22 aktier.
Volatiliteten för dagen är 21,07% vilket gör att stop loss kommer att följa aktien på ett avstånd av:
320.40 * (0.2107 / 2) = 33.75 kr.
Exitstrategin kommer träda i kraft vid kursen 387.90 kr (320.40 + 2 * 33.75).

Här kommer bilder på graferna som utgör setupen för köpet. Tack återigen till Netfonds för en utmärkt tjänst!



TTFN
Markus

4 kommentarer:

Pontus Lindqvist sa...

Vad menar du med en volatilitet "under dagen" på 21%?

Bryggarn' sa...

Hallå Pontus!
"Under dagen" är en utydlig formulering. Borde stått för dagen.
Det är avanzas mått på volatilitet över de senaste 60 dagarna.
Återfinns bland nyckeltalen på deras aktiesidor.
Detta värde använder jag som ett mått på hur stor risken är i aktien och det avgör hur stora positioner jag tillåts ta.
Större volatilitet innebär högre risk och lösare stop loss, men det innebär också mindre positioner.
Varje position tillåts att riskera max 2% av kapitalet.

//Markus

Valutamaklare.se sa...

Wow, rejäl volatilitet för ett så pass etablerat läkemedelsföretag. Ska bli intressant att följa.

Bryggarn' sa...

Valutamaklare: 21% är faktiskt en ganska låg volatilitet. Måttet går upp till 120% och det nådde SEB upp till under finanskrisens akuta fas.
Stabila aktier är runt 20% och de mer volatila runt 40%.
Som exempel för dagen:
Boliden 42,80
Swedbank 29,46
Axfood 16,24

Det är alltså relativa rörligheten i aktien de senaste 60 dagarna som mäts. Att AZ kommit upp i 20 beror antagligen på fallet efter rapporten. Annars ligger de säkerligen i klass med Axfood. Men fallet innebär en risk och således blir volatiliteten högre och min möjlighet till position mindre.

/Markus