söndag 7 mars 2010

PIIGS och Fortum

Den senaste tiden har varit stormig för den Europeiska monetära unionen, flera av medlemsländerna har stora problem med budgetunderskott och ingen har väl missat att det har pratats om PIIGS (Portugal, Irlan, Italien, Grekland och Spanien).
För tillfället är det Grekland som är mest på tapeten efter att det visat sig att den tidigare regeringen på ett innovativt sätt använt sig av framtida intäkter från statliga lotterier för att blåsa upp nuvarande resultat och därmed dölja det stora underskott i budgeten som landet har. Detta är ok enligt bokföring inom EU, men ingen hade förutsett att det skulle göras till dessa proportioner...

Jag tycker att det har redan skrivits tillräckligt många löpmeter om detta och jag har nog minst av alla att tillföra så jag ska istället sikta in mig på hur jag kan dra nytta av läget. Greklands och övriga PIIGS problem gör att investerare flyr från Euron, man vill helt enkelt inte sitta med svarte petter om problemen visar sig vara allt för stora. Det gör att Euron har försvagats mot många valutor och svenska kronan är en av dem.
Från att ha handlats runt 10,45 för 3 månader sedan är den nu nere runt 9,70.

Grafen visar växelkursen EUR/SEK senaste 3 månaderna. (Tack Avanza)
Om detta fortsätter tänker jag ta chansen att utöka mitt innehav i Fortum. På grund av förändringen i växelkursen blir de aktierna (relativt sett) billigare och billigare för varje dag som går nu. Men, eftersom grafen pekar ganska brant nedåt för tillfället känner jag inte att det är någon större brådska att kliva på.
Jag håller ett öga på utvecklingen och passar på att utöka när det börjar plana ut.

TTFN
Markus

4 kommentarer:

Dynamiska Finanser sa...

Vad säger Graham om Fortum?

Bryggarn' sa...

Hallå DF!
Det kan du se i min graham-analys från i Oktober. Kika i högerspalten på bloggen, eller följ denna länk.

Anonym sa...

"Relativt sett" ska det vara. Annars ett intressant inlägg.

Bryggarn' sa...

Anonym: Tackar för rättelsen och den positiva kommentaren :)