torsdag 25 mars 2010

Sparande Mars

Återigen sparar jag precis på budget; 46.000kr.
Denna månad kom alltså bonusen för förra året vilket gör sparandet lite större.

Jag känner att det är dags att bredda min fondportfölj med lite riktiga tillväxtmarknadsfonder, hittills har jag bara Skagen Global samt min Europeiska indexfond.
Så, den här månaden slänger jag in lite Brasilien och lite Kina.

Pengarna kommer fördelas som:
23 000 kr amortering.
3 570 kr Danske Invest Greater China A Acc SEK
3 500 kr JPM Brazil Alpha Plus A (acc) - USD
1 080 kr Swedbank Robur Indexfond Europa
9 842 kr till potten för att köpa aktier för.
5 008 kr går in på bankkonto som kontanter.

Efter detta är ca 10% av mitt fondinnehav i tillväxtmarknadsfonder vilket innebär ca 2% av totala portföljen.

Den här månaden spräckte jag även 300.000 kronorsgränsen, mitt totala sparande är nu värt 325.619kr :)

TTFN
Markus

9 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis till 300kkr gränsen. Keep on the good work.

Destination Miljonär sa...

Bra jobbat :D

Bryggarn' sa...

Tack så mycket både Anonym och Destination Miljonär!

Rik utan pengar sa...

Grattis till besparingarna

Har just plöjt blogginläggen 2007-2010 och blivit mycket inspirerad att börja spara! Börja i lagom skala och leva lite samtidigt, och inte slå av på takten. Svårigheten känns som om den ligger i att bolla tvåbarnsfamilj i stora Stockholmshuset samtidigt.

Bryggarn' sa...

Rik utan pengar: Hej och välkommen! Kul att jag kan inspirera dig!
Jag har ett litet klok-ord till dig: Det är lättare än det verkar. När jag började spara trodde jag min smärtgräns låg runt 2-3000kr per månad utan att jag skulle behöva gå ner allt för mycket i levnadsstandard.
Nu sparar jag 12.000kr/månad och känner att jag har en hög levnadsstandard!
Det jag gjort är att jag började på min förmodade smärtgräns - 2-3000kr/månad. Efter varje månad gick jag igenom min ekonomi och kollade vad jag hade köpt. Ofta gick mycket pengar till en flaska läsk här, en burgare där osv.
Genom att ha med mig matlåda varje dag sparar jag nästan 2000kr/mån. Sen har det bara rullat på, men det som gjorde trixet för mig i början var att jag trodde att jag sparade så mycket jag kunde, men månad efter månad hittade jag fler onödiga utgifter.
Du kanske inte kommer upp i 12.000kr/månad, det är väldigt mycket, men spara det du kan. Miljonär blir du tids nog :)

Hoppas det kickar igång dig på din resa mot ekonomisk frihet!
/Markus

Anonym sa...

Grymt jobbat, Markus!

Jag fattar inte hur du lyckas att hålla dig ifrån att spendera pengarna på något. Hur lyckas du med det?

Det kommer ju alltid nya oförutsedda kostnader t ex reparationer på bilen, tandläkarkostnader eller någon annan oanad utgift.

Har du något tips eller råd här?

/Trogen

Bryggarn' sa...

Hallå Trogen!
För mig är det ganska lätt att hålla mig ifrån pengarna:
- de är på en annan bank
- de ingår aldrig i några hushållsbudgetar
- min hobby är ju att de ska växa :)

Jag har en liten buffert vid sidan av det stora sparandet för sådana utgifter som du beskriver.
Jag sätter även av 800kr/månad till det.
Skatteåterbäringen brukar räcka till semester.

Sen skulle jag ljuga om jag sa att tanken aldrig slagit mig att "nä, nu skiter jag i det här, säljer aktierna och köper en sportbil för pengarna" eller liknande köpsugs-pengar.
Men det är ju bara fånerier som går över efter några dagar :)

Hoppas att det kan vara hjälp på traven!
//Markus

Anders sa...

Bra jobbat!

Jag sätter av 40% av min disponibla inkomst varje månad. 35% går direkt in i aktieinvesteringar, resterande 5% i buffert. Allting på autogiro så det är bara att anpassa sig efter det som blir kvar.

Ett bra tips för att kapa kostnader är att hålla kolla på liter- och kilopriser i matbutikerna vid jämförelse av olika produkter. Tre vitlökar i ett nät har ett dubbelt så högt kilopris som tre vitlökar man plockar själv. Ett trivialt exempel men det är bara ett av oändligt många exempel där man kan spara pengar :)

Trogen sa...

Tack för bra tips!

Jo, man kanske ska sätta ihop en buffertkonto för att hantera dessa utgifter. I nuläget så har jag bara sparkonto och lägger in nästan allt där vilket gör att det blir svårt att separera mellan sparkonto och sina egna pengar när man väl behöver något.

Trogen