måndag 29 mars 2010

Hur gick det sen för fjolårets försäljningar

PA Resources såldes i Juni och sedan dess har aktien gått ner något medan OMXSPI har gått kraftigt upp. Här är det uppenbart att det fanns bättre ställen att stoppa mina pengar.

SEB Såldes under september förra året och aktien har sedan dess rört sig i sidled. Även här hade en indexfond gett mig bättre avkastning.NCC Såldes i slutet av november och här har aktien gett viss överavkastning mot index gränsfall helt enkelt.
Beijer Alma är den stora missen hittills, aktien har tuffat på väldigt fint sedan mitten på December när aktien såldes.
På det stora hela är det alltså 2-1 till mig (om man räknar bort NCC som inte signifikant över-/underpresterat mot index).
Om jag har rätt i 2 fall av 3 kommer jag över tiden överträffa index. Dock är urvalet för litet för att kunna dra några långtgående slutsatser av.
Hittills i år ligger jag t.ex. en bra bit efter index.
Jag trivs dock väldigt bra med min strategi och jag känner att jag hela tiden utvecklas som spekusterare. Bara tiden kan visa om min strategi är effektiv och ger mig överavkastning. I fjol gjorde den det - hur det blir i år återstår att se.

TTFN
Markus

6 kommentarer:

Anonym sa...

Man får inte heller glömma bort kostnad för köp/sälj, sedan eventuella missade utdelningar.

Bryggarn' sa...

Anonym: Courtage måste givetvis också tas med i ekvationen, totalt ca 1% av omsättningskostnaden.
Utdelningar spelar dock inte någon större roll iom att aktiekursen - allt annat lika - sjunker med motsvarande som utdelningen är.

/Markus

Anonym sa...

I teorin har du rätt om utdelningarna i praktiken inte. Är man långsiktig och äger aktierna under lång tid, har det ingen betydelse att kursen rasar med lika mycket vid avskiljningen, efter några dagar eller veckor har det nästan alltid gått upp igen och då har man det mervärde som utdelningen innebär. Ett kassaflöde till kontot som sedan återinvesteras.

Anonym sa...

Hej,

Vi är två aktieintresserade som har utvecklat en ny site vid namn www.bottomreached.se. Vårt mål är att erbjuda en community där aktieintresserade kan dela med sig av sina aktietips samt jämföra sin förmåga att ge korrekta förutsägelser (aktietips) om aktiemarknaden. Vi kommer också kunna erbjuda teknik analys för att underlätta valet mellan olika investeringsalterativ.

Efter att ha tittat på din aktieblogg, tror vi att du är en användare som verkligen kan bidra till denna community. Vi välkomnar dig att bli medlem.

Om du väljer att bli medlem, får du gärna lägga till din blogg som webbsida för din användare. Om du meddelar oss lägger vi gärna upp din blogg bland länkarna på ”Hem” vilket är tillgängligt för alla besökare på siten.

Tack för din tid och hoppas att vi har väckt ert intresse att åtminstone titta på siten.

Glad Påsk,

T & M
PS: Siten är som sagt ny, och fortfarande under utveckling. Alla kommentarer och förbättrningsförslag är välkomna.

Unknown sa...

Intressant läsning, vilket program använder du för att göra graferna?

Bryggarn' sa...

Hallå Jonas!
De här graferna har jag saxat från avanza.se, annars använder jag ofta netfonds.no - de gör fina grafer.

//Markus