torsdag 27 augusti 2009

Intressant intervju med Brian Shannon

Jag läste just ett inlägg från Samuelssons Rapport där han länkar till en intervju med Brian Shannon. Brian är en framgångsrik trader som handlar med kortsiktiga positioner (precis som Samuelsson själv om jag förstått rätt). Även om det inte är så jag handlar så tyckte jag att artikeln var väldigt intressant och vill passa på att lyfta fram ett par godbitar här:

During that time I learned what Curtis Faith meant when he said, “One of the ways great traders distinguish themselves from average traders is by their ability to adhere to methods.”

Detta tror jag är A och O när det gäller att handla med värdepapper oavsett om man handlar fundamentalt, tekniskt, långsiktigt eller kortsiktigt. Om man inte följer en metod till punkt och pricka kan man heller inte analysera sitt eget handlande bakåt i tiden och baserat på vad man hittar skruva på strategin och förbättra eventuella svagheter. Så, ha en metod (strategi), skriv ner den och följ den.
...I started doing a daily blog to help keep my thoughts fresh. At MartketWise I had also written a daily newsletter. Writing was really good discipline for me to organize my thoughts and think about what might happen the next day. So, I started the blog to keep my good habits flowing.

Detta är en av mina huvudanledningar till att jag har den här bloggen (även om det inte var så det startade). Att bibehålla disciplinen, att känna trycket och förväntan från mina läsare att agera enligt strategin jag själv tagit fram. Att hjälpa mig från att slarva, helt enkelt "to keep my good habits flowing". Det är här på bloggen jag får stå med skampålen om jag avviker, annars hade jag bara haft mig själv att stå till svars inför och då är det lätt att göra si ursäkter. (Kanske lite väl drastiskt formulerat, men jag tror ni förstår andemeningen).

Jag hittade ytterligare två bra citat från intervjun, dessa två om att man måste vara stark nog att erkänna när man har fel:
...at the end of the day, it’s only price that pays. Everything else is just opinion. [...] So, if you blindly hold onto something because of your belief of ego, you can get run over and then backed up on.
Don’t compound the problem by drawing it out over time. Once something goes against you, you have to accept that you’re wrong and move on.

En mycket intressant artikel. Inspirerande :)

TTFN
Markus

Inga kommentarer: