söndag 30 augusti 2009

Podcasts

Jag har just insett det förträffliga med podcasts. Det är vad RSS-feeds är för bloggar och hemsidor fast det är för ljud och video. Det gör att man i sin mobiltelefon kan prenumerera på nyhetssändningar, ekonominyheter eller vad man nu är intresserad av. Det som dyker upp i "feeden" laddas ner till din telefon automatiskt (om du vill) eller så kan man synka via sin PC.
Det gör att man kan lyssna på nyhetssändningar och liknande precis när man själv vill, t.ex. medan man cyklar till jobbet. Det kanske inte alltid sammanfaller med tiden då t.ex. nyheterna sänds.

Jag har hittat några svenska podcasts och några engelska men tar gladeligen emot tips om någon har fler podcasts kring investeringar och ekonomi.
Jag har inte provlyssnat de engelska ännu, men ska göra senare idag.

Svenska
SR Ekonomiekot Nyheter
SR Plånboken
SVT Rapport (Video podcast, vodcast)

Engelska
Bloomberg surveillance
Wall street journal what's news
Vanguard plain talk
Slate radio Big Money

Dela gärna med er av era erfarenheter!
TTFN
Markus

4 kommentarer:

Anonym sa...

Wallstree unspun med peter schiff (europac.net), och Financial Sense newshour brukar sändas i ett vardagsrum nära mig.

/Erik

Anonym sa...

financial sense är en ganska intressant podcast.

Fidelity har också en podcast.

Anonym sa...

Hej,

Jag kan med fördel rekommendera BBC:s förvisso något torra program, samt NPR:s kanske lite lättare ekonomiprogram. Finns lätt att återfinnas å iTunes.

Ta-ta for now,

Peter i Helsingfors

Bryggarn' sa...

Tack allihopa för tipsen! Jag ska ta hem och lyssna på era rekommendationer! :)