fredag 7 augusti 2009

Bokslut Jan-Juni 2009

Så är det äntligen klart, det grymt försenade bokslutet för första halvan av 2009.

Tidigt under året låg jag ganska tungt i aktier och följde med ner i dippen som var innan Mars. I början på mars såldes många av mina innehav på grund av att stop lossen triggades. Under slutet av mars började kurvorna peka uppåt igen och i början av april ökade jag min aktieexponering igen.

Siffrorna
Vid årets start var sammanlagda värdet av mitt sparande total 90 274 kr. Totalt hade jag då sparat 123 773 kr och låg således 33 500kr back, motsvarande 27%.

Per den 30/6 var värdet av mina investeringar 182 026kr och totalt sparat var 203 630. Detta ger att jag vid halvårsskiftet låg 21 604kr back och hade skjutit till 79 857kr sedan årsskiftet. Utvecklingen hade gått från total 27% back till ca 10.5% back.
Av de sparade slantarna har jag använt 38 951kr till att amortera*, resten har investerats.

Det är svårt att räkna någon vettig procentuell ökning då jag nästan fördubblat kapitalet med nya insättningar, men sett från ingångsvärde på 90 274kr har min avkastning blivit (182026-90274-79857)/90274 = 13,2%.
OMXSPI hade vid halvåsskiftet gått upp med 19,8%
Not: Siffrorna från stängning 30/1 respektive 30/6 användes för beräkning: (244,75 - 204,22) / 204,22 = 19,8%.

Fördelning en per den 30/6 var:
Räntebärande: 25,45%
Fonder: 19,81%
Aktier: 54,74% (Varav drygt hälften, motsvarande 28% av portföljvärdet i onoterade aktier)

Affärerna
De större sakerna som hände under halvåret var att jag deltog i SEBs nyemmission vilket i efterhand har visat sig väldigt lyckat då kursen dubblats sedan lösendagen fram till halvårsskiftet (och idag nästan är 3-dubblad). Läs mer här

Förutom den lyckade affären lyckades jag även pricka in PA Resources just som aktien sköt iväg i våras. Köpet på 15kr och försäljningen på 26.20 måste anses väldigt lyckad. Tyvärr sotades lyckan lite över att min Stoploss låg något över 26 men att jag fastnade i spreaden och fick sälja billigare i paniken på morgonen. Men trots allt en väldigt lyckad affär. Läs mer här

Vad gäller fonderna har enda förändringen varit att jag bytt SEB Cancerfonden till Swedbank Robur Indexfond Europa på grund av bättre avkastning och lägre avgifter. Läs mer här och här

Under våren har jag också bytt nätmäklare från aktiespar.se till avanza.se. Anledningen var primärt att aktiespar.se slutade med stop loss, men även att avanza erbjuder glidande stop loss och har ettt mer komplett utbud av tjänster och statistik. Läs mer här och här

Graferna (klicka för tydligare bilder)
Den här bilden visar hur mitt sparande utvecklats samt hur avkastningen varit relativt mitt sparande. Finanskrisen syns tydligt på att värdet letade sig nedåt trots ökat sparande, men 2009 har hittils varit idel uppåt.
Grafen sträcker sig till jan 2007, men det var egentligen först hösten 2007 i samband med att denna blogg startade som jag började engagera mig i att spara på allvar.
Nästa graf visar utvecklingen i % från det att jag började spara och man kan se att det var stadigt uppåt mellan mars och början av juni, sedan dess lite svalare.
Innehaven
Vid första halvårets slut bestod min portfölj av:

Aktier:
SSAB B
ASSA ABLOY
NCC B
HENNES & MAURITZ B
INDUSTRIVÄRDEN C
SEB A
TELIASONERA

Fonder:
SKAGEN GLOBAL
SWEDBANK ROBUR INDEXFOND EUROPA

Räntebärande:
Pengar på konto med insättningsgaranti.
Pengar på konto hos Akeliusspar (som sedan ska amorteras för)
SANDVIK RB 120 företagsobligation.

Tankarna
Att lyckas uppnå en avkastning på 13,2% bara 6,6% under index på en portfölj där nästan 30% av portföljen inte har någon värdestegring (mina onoterade aktier räknar jag till inköpspris) och där nästan 20% är räntebärande är mycket bra tycker jag.
Hälften av min portfölj är alltså i kalkylerna utan avkastning (räntorna betalas ut 31/12 på det räntebärande).

Jag trivs väldigt bra med både min portfölj och min strategi. Sedan den här rapporten borde skrivits har jag utökat antalet aktier med 1 till totalt 8. Jag siktar på att ha ca 10 aktier så ett par till vill jag få in.
Jag har lite dille på att följa kursutvecklingen dagligen, det finns det egentligen inte något behov för. Detta är en ovana som jag ska försöka vänja mig av med.
I övrigt känner jag inte att jag behöver ändra något.

Angående mitt sparande så har jag hittils lyckats hålla mig till den budget som ska ta mig till 120.000kr sparade i år. För tillfället ser jag ingen anledning till att jag inte skulle nå målet även om jag tror att nästa månad kommer bli ganska tuff. För tillfället ligger jag ca 4000 högre än budget så det finns lite att ta av.

På sistone har jag inte skrivit så mycket kuriosa på bloggen utan fokuserat på att rapportera detaljerna kring min portfölj. Detta är säkerligen inte det roligaste att läsa om även om jag vet att några av mina läsare verkligen uppskattar det.
Framtiden för bloggen är nog i liknande riktning även om det nu under hösten kommer bli fler inlägg per vecka än det varit under sommaren och våren. Jag har haft väldigt fullt upp med mig själv, vänner och familj samt resor och äventyr så jag har nätt och jämt hunnit kolla mina mail på kvällarna.

Kommentera friskt!
TTFN
Markus

* De amorterade slantarna sitt för tillfället på ett konto hos Akelius Spar då räntan på lånet är mycket lägre än de 6% som Akelius betalar. Risken är det helt klart värt. (Akelius Spar har inte statlig insättningsgaranti)

Inga kommentarer: