torsdag 27 augusti 2009

Slutet för SAAB?

Om detta är vad som ska rädda SAAB som biltillverkare så är det nog kört nu.
Bilen har inte en enda sak som talar för den förutom möjligen "Pilot Hud" som är låter lite häftig. I övrigt finns det inga unika "features", det som framhävs i artikeln är gammal skåpmat för de flesta moderna bilar: farthållare och fyrhjulsdrift... well... det är inte så att jag blir allt för upphetsad.
Bilen är dessutom ful och instrumenteringen är bland det värsta jag har sett, så mycket knappar att man nog faktiskt måste vara pilot för att kunna bilda sig en uppfattning om hur det ska fungera.
Nej, detta imponerade verkligen inte. Vi får se om modellen lyckas presenteras lite mer övertalande på salongen i Frankfurt.

TTFN
Markus

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ajaj, om du bildar dig den uppfattningen efter att ha läst en artikel i Dagens Industri tycker jag att du ska tänka till igen. Gå och se bilen i verkligheten, provkör den, läs tidningar som kan något om bilar. Bilda dig en _egen_ uppfattning. Min uppfattning om nya 9-5'an är precis motsatt din, men så är jag ju gammal SAAB'ist och har kört gamla 9-5'an i många år. Jag tror det blir en kanonbil, bara företaget klarar sig kvar (vilket får anses som en bedrift isf).

Mvh / Johan

Bryggarn' sa...

Anonym:
Tvärt emot dig så har jag senaste 10 åren tyckt att SAAB gör tråkiga bilar som har standard som amerikanska men är prissatta som tyska. Den Turbo-X som släpptes gav lite creds på grund av den höga retro-faktor bilen hade, men det är väl det ungefär.
Jag kan hålla med om att det är väl snabbt att döma efter en kort artikel i DI med efterföljande 10 bilder, det var därför jag skrev att vi får se om det blir mer övertalande i Frankfurt.