fredag 28 augusti 2009

Svar på en fråga om placeringsstrategin

Igår fick jag en kommentar till inlägget om min uppdaterade placeringsstrategi. När jag började svara inser jag att kommentaren kommer bli allt för lång för att bli snyggt disponerad och läsbar, så jag svarar i ett eget inlägg:

Anonym skriver:

Hur gör du den månatliga uppdateringen av dina glidande stop-loss?

Gör du så här?
Beräkna ny stop-loss baserat på nuvarande kurs- och volatilitet. Eftersom du endast flyttar stop-loss uppåt så väljer du den som är högst. "Max förändring ned" på ordersidan hos Avanza beräknas enligt "nuvarande kurs minus stop-loss".

Stämmer detta? Har provat din strategi på en del av mitt innehav men det är svårt att veta hur man skall göra när det är dags att uppdatera stop-loss:en hos Avanza.

Mitt svar:
Hej Anonym!
Först och främst: Det känns fantastiskt roligt (och lite skrämmande) att du tycker att min strategi verkar så solid att du vågar prova den på en del av din portfölj. Glöm bara inte att var och en är ansvarig för sina egna investeringsbeslut. Själv tror jag till 100% på strategin, och jag önskar dig framgångsrika investeringar med den!
Jag skulle bli jätteglad av att få höra hur det går för dig, om du vill får du gärna maila mig på ut.ur.ekorrhjulet@gmail.com. Jag lovar att bara jag (och google förstås) kommer se informationen.

Enligt min uppdatering som jag gjorde igår gör jag inte längre manuell uppdatering av stop lossar, de får löpa på samma avstånd "hela vägen". Det ger liknande resultat, men mindre administration.
Det som kan anses negativt med att inte anpassa avståndet efter rådande marknads-volatilitet är stop loss kan lösa "för tidigt" om volatiliteten ökar. Å andra sidan - om volatiliteten i marknaden ökar är det ett tecken på att något är i görningen. Förutom det innebär det nya sättet även att jag inte förändrar risken i positionen, har jag riskat 1000kr initialt är det också det jag riskar hela vägen genom innehavet.
Den uppdaterade placeringsstrategin reflekterar detta.

En annan vinst med detta är att man kan bibehålla korrekt "högsta nivå" för stop lossen hos avanza:
Ponera att du har uppdateringsdag den 1:e varje månad. Aktien du köpte för 100kr var under månaden uppe på 110kr, men lagom till den 1:e har den gått ner till 105kr. Om du skapar en ny glidande stop loss hos Avanza den 1:e kommer 105 bli den nya högsta-nivån.
Detta var ett av mina bekymmer med glidande stop loss, jag ville ju bibehålla högsta-nivån 110kr. När jag frågade Avanza om detta fick jag följande svar:
Hej Markus

Om du ändrar giltighetstiden kommer inte ingångskursen att ändras. Om du istället skulle gå in och ändra deltavärdet dvs hur mkt kursen får sjunka innan det skickas en order till marknaden kommer du att få ett nytt ingångs/startvärde. Om aktien kostar 10 kr när du lägger in din stop loss får du ingångsvärde 10 kr. Om du sedan ändrar deltavärdet och aktien står i 12 kr kommer du att få 12 kr som ingångsvärde.

Det är lite störande att man bara kan ha en stop loss giltig i 30 dagar, jag hade gärna sett att man kunde sätta den på "för alltid", men det går inte. Men sålänge man bara förlänger stop lossen verkar det som att den behåller den högsta nivån. Enda gången jag förändrar deltavärdet är när jag når exit. Risken är då att jag inte är med direkt och får en något lägre högsta-nivå än väntat, men det kan inte hjälpas. Förhoppningsvis fortsätter aktien upp och då blir det rätt ändå.
Jag använder Avanzas larm-funktion så att jag får mail när innehaven når exit-strategi. På så sätt slipper jag övervaka kurserna hela tiden.

Max förändring ned ska enligt strategin sättas till R fram tills dess att innehavet ska göra exit. Då sätter man den till R/2.
Jag hoppas att du tycker att du fått ett bra svar på din fråga.

Mvh
Markus

Inga kommentarer: