fredag 25 januari 2008

Att leva på 4000kr/mån

I inlägget Introduktion skrev jag att "Nu är trixet bara att lära sig att leva på 4000kr/månad"...
Detta är precis vad jag gjort den här månaden. Jag hade 4000kr att klara mig på. Nu är det en vecka kvar innan lön och jag kan sammanställa de de inköp jag kommer ihåg som:

  • Julklappar 600kr (jag var tidigt ute i år så det var bara slutklämmen som togs från den här lönen)
  • Nikotinplåster: 400kr
  • Bio: 200kr
  • Mat i tjäseresor: 880kr (Som jag får tillbaka med MYCKET ränta, traktamentet blir ca 4000kr)
  • Öl Nyår: 300kr
  • Rich dad poor dad: 90 kr
  • Snabbmatsmys: 120 kr
  • Bussturer: 90kr
För tillfället har jag ca 1100kr kvar vilket innebär att inte bara kommer jag lyckas med att leva på 4000, jag kommer att få pengar över!
Jag tycker inte att jag har snålat den här månaden. Det enda jag gjort för att inte göra av med pengar är att har haft matlådor med oss till jobbet varje dag. Detta sparar åtminstone 1200kr/mån från "mina pengar" iom att maten som lagas hemma betalas av gemensamma pengarna.
Jag har i och för sig inte köpt några kläder heller, det kommer jag behöva göra nästa månad.
Det jag har lagt pengarna på är snudd på bara extrautgifter
  • Julklappar, 1 gång per år ska täckas av "Spenderarspar"
  • Nikotinplåter, Snart friiiii :D
  • Mat tjänsteresor, snarare en investering.
  • Öl Nyår, jag dricker öl för max 40-50kr/månad i vanliga fall :)
Det enda är alltså biobiljetterna, snabbmaten och boken och så saknas det några slantar iband utgifterna.
Ta det nu inte som att jag tycker det var slösaktigt att gå på bio och ätit pizza, att jag grämer mig över de försvunna slantarna, så är det inte.
Jag har helt enkelt inte känt att jag har behövt köpa något mer, jag har inte haft någon längtan efter småsaker...
Vad gäller dyrare prylar så tycker jag även där att jag har allt jag behöver för tillfället.
Så, egentligen klarar jag mig på 1000kr/månad för mina egna omkostnader. Wierd! Jag som trodde att jag inte kunde leva på 4000...
Då ska jag bara fundera över vad jag ska göra med dessa 3000kr/månad? Spara?
Jag tror inte att alla månader kommer bli lika billiga, nästa månad behöver jag nya t.ex. jeans vilket kostar runt 1000kr...

Jag kommer inte att gå ifrån upplägget i Introduktion, jag tycker det är ett bra upplägg som ger utrymme att leva samtidigt som jag sparar.
Blir det däremot något över i slutet på månaden (som denna) så ska det givetvis sparas! :)

Blogged with Flock

Inga kommentarer: