tisdag 29 januari 2008

Nedgång av bostadspriser - Heaven or Hell?

I februari förra året flyttade jag och min fästmö in i vårt underbara hus!
Huspriserna stod väl på sin topp (för den här gången) strax efter att vi flyttat in.
Där jag bor är de fortfarande kvar på ungefär samma nivå, varken upp eller ner.

Allting är ju bubblor nuförtiden, så även huspriserna enligt vissa förståsigpåare.
Jag har funderat lite på hur jag ställer mig till att huspriserna kan komma att rasa.
Säg att husmarknaden rasar 30%.

Värdet på vårt hus spelar roll ur 2 hänseenden:
1. Det vore bra att få det högre värderat så att vi kan lyfta bort topplånet.
2. Vår kreditvärdighet sjunker om vi har mer lån än huset är värt.

Egentligen kvittar punkt nummer 2 då vi inte behöver låna till något (iaf inte som går att förutse nu, och vi har en bra buffert).
Vi har inga som helst planer på att flytta någon annanstans.

Däremot finns det en fin möjlighet om priserna skulle sjunka:
Jag kan investera i en billig fastighet, behålla den och sedan sälja när det ser ljusare ut (Se även Lilla Företagsidén nr 1)

I och med att jag inte har mycket till sparkapital blir det antingen en väldigt liten fastighet eller så måste jag låna till den.
Det kan bli svårt på grund av punkt nummer 2 ovan.

Jag är lite kluven, men om priserna sjunker drastiskt så ska jag helt klart kika runt efter något klipp på bostadsmarknaden.
Troligen blir det inte ett hus utan någon form av nyttofastighet.

Kommentarer?

Blogged with Flock

Inga kommentarer: