tisdag 22 januari 2008

Att vinna innebär att vara orädd att förlora

I dessa trista börstider hittade jag dessa ord som gav mig lite tröst så jag tänkte att jag skulle dela dem med er:
(Fritt översatt från engelska)
"I mitt liv har jag märkt att vinster kommer efter förluster. Innan jag lärde mig att cykla så ramlade jag många gånger. Jag har aldrig träffat en golfare som aldrig spelat bort en boll. Jag har aldrig träffat en människa som har blivit kär som inte tidigare fått sitt hjärta krossat. Jag har aldrig träffat någon rik som aldrig förlorat pengar." - Robert T. Kiyosaki
En annan sak som jag tänkt mycket på under den senaste tidens börsnedgångar är hur folk reagerar på börsens utveckling, vilka rubriker som skrivs, vad som står i DIs artikel-kommentarer osv. Jag försöker lägga hela "känslan" på minnet för att ha den till senare tillfällen!
Till råga på det tänker jag: "Vilken tur att jag står outbildad om börsens beteende i nedgångar nu, och inte när jag har 1.000.000 att förlora"
Så, ni medbloggare och läsare som också, precis som jag, är nybörjare: Sug åt er av lärdomen och var glada att ni inte har hunnit så långt!

Mvh
Markus

Blogged with Flock

Inga kommentarer: