torsdag 24 januari 2008

Avanza Zero?

Jag fick just upp ögonen för en indexfond (OMX30) helt utan avgifter!
Många av aktierna i den är sådana jag gärna skulle ha i min portfölj just nu:
Här är de största innehaven:

Telefonaktiebolaget LM Ericsson12,7 %
H&M Hennes & Mauritz9,9 %
Nordea Bank9,7 %
TeliaSonera8,7 %
Sandvik5,4 %
AB Volvo5,4 %
Skandinaviska Enskilda Banken4,6 %
Svenska Handelsbanken4,1 %

Jag kan altså köpa flera av de aktier jag skulle vilja ha helt utan courtage och helt utan förvaltningsavgift.
Ingen säljavgift och ingen köpavgift...
What's the catch?
Antagligen lever Avanza gott på avkastningen från aktierna. Utöver det är det ju bra att ha denna vid marknadsföring.
Vad tror ni? Den här fonden har fått duktigt med stryk på sistone (precis som OMX30) och ser riktigt prisvärd ut nu när jag funderar på att stoppa tillbaka lite pengar på svenska marknaden...
Kommentarer?

Blogged with Flock

2 kommentarer:

Per Penning sa...

Köpa aktierna istället. :)

Bryggarn' sa...

Per:
Det hade jag ju kunnat göra om jag hade haft sisådär en 300.000 att investera.
Skulle jag göra det i dagsläget skulle fördelningen bli väldigt sned (iom att jag skulle få typ 1-2 aktier i varje) förutom det så skulle courtaget skulle äta upp alla mina pengar.
Att köpa aktierna är tyvärr inte ett alternativ även om det hade varit att föredra :(